Erhverv

Onlineselskaber kører på højtryk for at øge kapaciteten

Coronakrisen har fået flere danskere end nogensinde før til at søge online i køb af dagligvarer. Det digitale madsalg udgør dog fortsat kun en lille del af det samlede behov på det danske marked.

Artiklens øverste billede
Coop Danmark øger kapaciteten mest muligt disse dage - også inden for onlinehandel. Arkivfoto: Niels Hougaard.

Danskerne vil i stor stil købe mad og dagligvarer på nettet under coronakrisen. Det beviser salget de seneste dage. En af branchens store aktører fastslår dog samtidig, at kun en meget lille del af det samlede salg kan leveres via nethandlen. Så de 2.700 fysiske butikker spiller en helt afgørende rolle i forsyningen.

Den seneste tid har alle selskaber, som sælger dagligvarer online, meldt om usædvanlig aktivitet. Det gælder ikke mindst onlinesupermarkedet Nemlig.com, som tidligere på ugen havde tusindvis af kunder i kø for at bestille. Fredag er antallet i kø 15.000.

»Det er færre end torsdag, men det er et højt niveau sammenlignet med dagene før Corona-udbruddet. Vi sluser løbende folk ind i passende mængder, så de kan handle i ro og mag,« skriver kommerciel direktør Mikkel Pilemann, Nemlig.com, i en mail.

Onlinesupermarkedet er aktuelt i gang med at øge kapaciteten i selskabet mest muligt. Det gælder både i leverancerne og på lagrene.

Coop Danmark, der udover de 1.200 fysiske butikker også har onlinesalg af mad og dagligvarer, arbejder på samme måde intenst med at udvide nethandlen mest muligt.

Analyse- og kommunikationschef Lars Aarup understreger dog samtidig, at netop onlinesalget af dagligvarer kun udgør en lille del af det samlede salg til danskerne.

»Al kapacitet af onlinehandel i Danmark med dagligvarer udgør måske kun 2-3 pct. af markedet. Så det er ikke en løsning, men et supplement. Vi mander alt det op, som vi kan inden for online – også i weekenden,« siger Lars Aarup, Coop Danmark.

Han fortsætter:

»Men uanset, hvor meget vi gasser op med kapacitet, kan det kun dække en lille del af dagligvaresalget. Vi har masser af varer, men der mangler i onlinehandlen folk til at pakke og distribuere i meget større mængder end hidtil.«

Discountkæden Rema 1000 Danmark har en onlinetjeneste under navnet Vigo, hvor forbrugere kan handle digitalt og få bragt varer hjem af andre kunder. De får penge for at pakke og købe varerne i discountbutikken samt bringe dem ud.

Salget via Vigo steg torsdag med over 50 pct. i forhold til antal ordrer sammenlignet med tilsvarende dage.

»Danskerne vil åbenbart på den måde også hjælpe hinanden i coronakrisen. Antallet af indkøbere, der melder sig, vokser i takt med, at flere sårbare ikke har lyst til at bevæge sig ud af frygt for smittefare. Faktisk mangler vi indkøbere nu i forhold til behovet,« siger kommunikationschef Jonas Schrøder, Rema 1000 Danmark.

Hos Salling Group ligger onlinesalget af dagligvarer især gennem de 19 Bilka-varehuse. Kunderne kan bestille varer online og få dem leveret i bilens bagagerum ved afhentning ved varehusene. Også her er der hektisk travlhed disse dage med vækst på over 70 pct. den seneste uge.

»Vi oplever en stor vækst på BilkaToGo. Vi kører med max-kapacitet for at imødekomme det store behov og forsøger at hjælpe flest mulige kunder,« siger pressechef Kasper Reggelsen i Salling Group, som ud over Bilka også omfatter kæderne Netto og Føtex.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.