Erhverv

Rejsebranchen vil hente hovedparten af 30.000 ferierende danskere hjem som planlagt

Rejsebranchen har ikke noget overblik over, hvor lang tid, der går, før omkring 30.000 danskere er hentet hjem fra ferie.

De Kanariske Øer er det foretrukne rejsemål for danskere i de kolde vintermåneder, og det er blandt andet herfra, danskere i tusindvis skal hentes hjem.

Omkring 30.000 danskere skal hentes hjem de kommende dage, men langt de fleste vil komme hjem med den planlagte afgang.

Det vurderer Henrik Specht, der er direktør i brancheforeningen Rejsearrangørerne i Danmark, efter at udenrigsminister Jeppe Kofod på et pressemøde fredag ellers opfordrede danskere på ferie til at komme hjem hurtigst muligt.

Samtidig ændrede Udenrigsministeriet rejsevejledningen, så alle ikke-nødvendige rejser til hele verden nu frarådes.

Det er det næsthøjeste sikkerhedsniveau, og da der ikke er tale om en evakueringssituation, vælger rejsebureauerne kun i særlige tilfælde at hente gæster hjem før tid, siger Henrik Specht.

»Vi tager folk hjem i god ro og orden, og det vil i fleste tilfælde sige som planlagt. Hvis man derimod har købt en rejse på to eller tre uger, vil arrangørerne nok tage folk hjem i de nærmeste dage,« siger han.

Henrik Specht har ikke noget bud på, hvor lang tid der går, før alle gæster er kommet hjem, og han vil ikke svare på, om Udenrigsministeriet har nikket til branchens håndtering af situationen.

»Jeg kan ikke referere, hvad der er sagt på lukkede møder,« siger han.

Udenrigsminister Jeppe Kofod oplyser i en e-mail, at der løbende er nye lande, der indfører rejserestriktioner, og det kan ske med meget kort varsel. Dermed stiger risikoen for at strande i udlandet, påpeger han.

»Hvordan man bedst muligt arrangerer hjemrejse vil være forskelligt, alt efter, hvor man befinder sig og hvilken rejseform man er på. Derfor er vi også i løbende dialog med rejsebranchen om, hvordan ferierejsende danskere kan komme hjem snarest muligt og i god ro og orden. Har man en normalt planlagt hjemrejse i den nærmeste fremtid, vil det i mange tilfælde være den bedste løsning. Men der vil også være situationer, hvor en tidligere hjemrejse bør forsøges,« udtaler Jeppe Kofod.

Branchens håndtering skal formentlig ses i lyset af, at rejsebureauernes forsikringer først træder i kraft, når sikkerhedsniveauet når det højeste trin på skalaen, og de rejsende skal evakueres.

Dermed bærer rejsebureauerne selv omkostningerne ved at hente gæster hjem før tid.

»Jeg vil meget nødig udtale mig generelt om forsikringsforhold, men det er rigtigt, at branchen umiddelbart selv står med regningen til hjemtransport,« siger Henrik Specht.

Bureauerne er desuden stærkt pressede af, selskaberne både skal refundere penge for forudbetalte rejser, der nu bliver aflyst, ligesom de ikke kan sælge nye rejser.

Han opfordrer derfor regeringen til hurtigst muligt at vedtage hjælpepakker, der kan bringe branchen bare nogenlunde gennem krisen, så man undgår konkurser og masseafskedigelser.

»Det er klart, at vi har en stor udfordring med likviditet her og nu, fordi vi aldrig har prøvet noget lignende. Dertil kommer de massive tab, som vil ramme branchen, fordi salget er gået i stå. Vi ved ikke, hvor længe det varer, men regningen bliver større desto længere tid, der går,« siger Henrik Specht.

Han oplyser, at branchen allerede i de første dage i marts har været særdeles hårdt ramt.

»I de første 11 dage af marts mistede charterarrangørerne omsætning for 200 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år, fordi rejselysten bremsede op. Nu stopper rejseaktiviteten helt, så det er meget store beløb, der er tale om,« siger Henrik Specht.

BRANCHENYT
Læs også