Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Flyselskab efter hjælpepakke: Nu tror vi på en fremtid for dansk luftfart

Danske flyselskaber er afmålt tilfredse med regeringens hjælpepakke. Men de er utilfredse med, at SAS har fået særbehandling.

Corona rammer verden
Niels Sundberg, bestyrelsesformand og hovedaktionær i Sun-Air. Foto: Carsten Andreasen

Regeringens seneste hjælpepakke bliver modtaget med afmålt tilfredshed i luftarten. Flere flyselskaber har forhåbninger om, at kompensationerne for mistet omsætning kan bringe dem gennem coronakrisen, der har fjernet forretningsgrundlaget under en hel branche.

»Nu tror jeg på, at der er en fremtid for luftfarten i Danmark, når vi er på den anden side af coronakrisen,« siger Niels Sundberg. Han er stifter, hovedaktionær og bestyrelsesformand i det familieejede flyselskab Sun-Air, som i lighed mad andre flyselskaber er hårdt ramt.

»Jeg kender ikke alle detaljer i hjælpepakken, men præmisserne ser forbavsende positive ud. Det vil helt klart hjælpe os,« siger Niels Sundberg, der også er formand for Erhvervsflyvningens sammenslutning.

Hjælpepakken betyder, at virksomheder, der mister mere end 40 pct. af omsætningen kan få en kompensation for de faste udgifter på mellem 25 og 80 pct.

Niels Sundberg etablerede Sun-Air for 43 år siden og har oplevet oliekriser, terrorangreb i New York, finanskrise og den islandske askesky. Men coronakrisen slår alt.

»Vi har haft overskud i samtlige år, men 2020 kan blive det første år, hvor vi får underskud,« siger Niels Sundberg.

Vi har haft overskud i samtlige år, men 2020 kan blive det første år, hvor vi får underskud.

Niels Sundberg. Stifter, hovedaktionær og bestyrelsesformand i Sun-Air.

Sun-Air har indstillet flyvningerne på alle selskabets ruter. Sun-Air opererer to ambulancefly, som fortsat flyver og har travlt. Desuden er virksomhedens privatfly fortsat i luften.

Også Jesper Rungholm, der er stifter og direktør i DAT, ser positivt på hjælpepakken fra regeringen, men han vurderer, at det er for tidligt at kalde det en redningsplanke.

»Vi vil helt klart få glæde af hjælpepakken i den nærmeste fremtid. Men det store spørgsmål er, hvad der kommer til at ske på den anden side af coronakrisen. Der kommer til at gå tid, før situationen bliver normaliseret,« siger Jesper Rungholm.

Han understreger, at DAT ikke får problemer med at opfylde kriterierne for at få kompensation.

»Omsætningen er faldet til 10 pct. eller mindre af det normale niveau,« siger Jesper Rungholm.

Omsætningen er faldet til 10 pct. eller mindre af det normale niveau.

Jesper Rungholm, adm. direktør og stifter af DAT.

Selskabet har sendt 450 medarbejdere hjem. Heraf knap 200 ansatte i Danmark, der er sendt hjem med lønkompensation.

DAT råder over 21 fly, hvoraf en del opereres af datterselskabet DOT med hjemsted i Litauen.

I øjeblikket gennemfører selskabet blot 6 daglige returflyvninger. Indenrigsruten fra Bornholm til København opereres på en reduceret fartplan, mens enkelte ruter i Italien, Tyskland og Sverige flyves på faste kontrakter.

Charterflyselskabet SunClass Airlines, der bl. a. flyver for Spies og er den del af Nordic Leisure Group, studerer i øjeblikket hjælpepakken og regner på, hvilken betydning, det vil få.

»Vi er sindssygt glade for, at regeringen rækker hånden ud til flyselskaberne. Lige nu regner vi på, hvor det kan bringe os hen. Situationen er alvorlig og fra næste uge har vi stort set ingen flyvninger,» siger Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef i SunClass Airlines, der har 17 fly.

De tre flyselskaber er dog alle fortørnede over, at regeringerne i Danmark og Sverige søndag valgte at spænde et sikkerhedsnet under SAS i form af statsgarantier på op til 3 mia. svenske kr. Uden med et ord at nævne de mange andre selskaber i luftfarten, som kæmper for at overleve.

»Hjælpen til luftfarten burde være præsenteret samtidig med garantierne til SAS,« siger Niels Sundberg.

Jesper Rungholm er endnu mere kritisk.

»Jeg forstår ikke, hvorfor den danske regering skal yde statsgaranti til et selskab, som altovervejende er svensk ejet.«

Jesper Rungholm så gerne, at der også blev ydet statsgaranti til DAT.

SunClass Airlines er heller ikke tilfreds med forløbet.

»Vi blev skuffede over, at politikerne valgte at støtte SAS uden at nævne os andre. Som om charterflyvning er mindre vigtigt,« siger Lisbeth Nedergaard

BRANCHENYT
Læs også