Erhverv

Rolex forbereder sig på »værste år nogensinde«

De schweiziske producenter af luksusure er hårdt ramt af coronakrisen, der kommer lige oven på urolighederne i Hongkong.

Et Rolex er ligeså godt som penge i banken. Men coronavirus og et faldende salg i Kina har ramt fabrikanten Rolex og de andre schweiziske urfirmaer hårdt. Her et Rolex Daytona. Det blev solgt på auktion for noget tid siden og har tilhørt skuespilleren og racerkøreren Poul Newman. Foto: Philips

De store og kendte schweiziske producenter af luksusure er hårdt ramt af coronakrisen. De var knapt nok kommet sig over urolighederne i Hongkong, som tidligere betød faldende efterspørgsel.

Mærker som Rolex, Omega og Cartier kan være på vej mod deres værste år nogensinde som følge af et lodret fald i efterspørgslen, skriver Bloomberg.

Rolex besluttede allerede for nogle dage siden at lukke sin produktion i foreløbig 10 dage, og luksusvareselskabet Richemont har tilbudt rabatter på op til 49 pct. for brugte Cartier-ure i et særligt tilbud, som gjaldt i en uge. Det skete via selskabets gensalgsselskab Watchfinder.

Industrien havde ellers fået ny luft, efter de omfattende uroligheder i Hongkong havde fjernet en stor del af omsætningen. Hongkong er traditionelt verdens største marked for salg af luksusure.

Men coronakrisen har givet industrien et nyt slag, og som en udløber af den krise er prisen på guld steget og kursen på den schweiziske franc er styrket. En cocktail, der er gift for disse luksusmærke-producenter.

De store internationale messer for ure i Basel og Geneve er blevet aflyst, og samtidig truer en aflysning af de Olympiske Lege i Tokyo også Omega, der havde forberedt en særlig udgave af et Omega-ur til netop den begivenhed.

Den schweiziske ur-industri beskæftiger direkte og indirekte 59.000 mennesker og repræsenterer næsten 10 pct. af landets eksport.

»Det første halvår vil sandsynligvis blive den værste periode nogensinde for den moderne luksusvare industri. Scenariet er værre end i 2008, da der ikke synes at være nogen positive ting i horisonten. Bortset fra muligvis et lille trøst fra onlinesalget,« lyder det fra analytiker Luca Solca fra Sanford C. Bernstein.

Den schweiziske ur-eksport oplevede sit største fald i otte måneder i februar, hvor salget til Kina og Hongkong faldt med henholdsvis 52 og 42 pct., skriver Bloomberg.

BRANCHENYT
Læs også