Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan vil Nike rejse sig efter corona - til inspiration for andre virksomheder

Med forsyningskæder og butikker over hele verden fortæller Nike om sin drejebog for igen at komme på fode.

Corona rammer verden
Nike har som nogle af de første høstet erfaringer med, hvordan cornona påvirker salget gennem udbruddets forskellige faser. Foto: Washington Post photo by Jhaan Elker

Nike har lagt en plan for, hvordan koncernen skal komme videre efter corona-krisen. Og erfaringerne fra Kina har været vigtige. Der er fire faser, lyder det fra Nike.

Nike afleverede i tirsdags et godt kvartalsregnskab, hvor resultaterne var bedre, end analytikerne havde forventet.

I forbindelse med offentliggørelsen af tallene diskuterede koncernens topchefer deres erfaringer med at håndtere coronaudbruddet, som begyndte i Kina. Et af koncernens store markeder, skriver Bloomberg.

»En af de reelle fordele ved, at Nike er et globalt selskab, er, at vi kan hente læring og indsigt fra hvert af vores markeder. Og vi ser på udfordringerne som fire faser, vi skal igennem,« sagde administrerende direktør John Donahoe på et conference call med investorer og analytikere.

  • Den første fase omtaler Nike som inddæmningen, hvor et land helt eller delvist lukker ned, og butikkerne ikke kan åbne, for at stoppe spredningen af virus. Her måtte Nike læne sig kraftigt op ad e-handel for at holde momentum i salget. I Kina steg on-line ordrer på produkterne med 30 pct i den periode.
  • Anden fase er genopretningen, når de fysiske forretninger igen begynder at åbne. Her er salget i begyndelsen meget sløvt.
  • I tredje fase begynder man at mærke en tilbagevenden til mere normale forhold, hvor antallet af kunder øges og folks indkøbsvaner vender tilbage til niveauet før coronaudbruddet.
  • Fjerde fase handler om at fokusere på, at få Nike tilbage på den oprindelige vækstkurve.

Erfaringerne fra Kina viste, at ”inddæmnings-fasen” varede fem-seks uger, og på et tidspunkt var 75 pct. af de butikker, der sælger Nike’s produkter, lukket.

»Kina er nu gennem sin genopretning (recovery) og er ved at vende tilbage til normalen,« siger John Donahue.

Han forventer en flad udvikling i det kommende kvartal, og at Nike kan fortsætte sin vækstkurve i begyndelsen af det nye år.

»Data fra Kina, Japan og Sydkorea var ret konsistente. Nu er alle tre markeder gennem det, vi kalder genopretningen. Det vil sige, at detailhandelen åbner op igen og forbrugerne er tilbage på gaden. Og når vi går over i perioden med normalisering, så kommer trafikken i detailhandlen tilbage,« lød det fra Donahoe.

Nike oplevede desuden, at det digitale salg steg i takt med, at de fysiske butikker begyndte at åbne. Det understøtter, ifølge Donahoe, selskabets overbevisning om, at e-handel og fysiske butikker understøtter hinanden.

BRANCHENYT
Læs også