Erhverv

Dansk it-firma i nyt stort milliontab: »Det er kritisk for os«

Bluetown brænder millioner af i jagten på at sikre internetadgang i nogle af verdens fjerneste afkroge.

Peter Ib, stifter og direktør i Bluetown. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Det danske it-firma Bluetown drømmer om at forbinde milliarder af mennesker over hele kloden til internettet. Men det er en bekostelig drøm.

Pengene fosser ud af kassen, og selvom velvillige investorer er trådt til med masser af kapital, løber det samlede tab i firmaet nu op i over 200 mio. kr.

Et nyt regnskab afslører, at Bluetown sidste år omsatte for 13,8 mio. kr. - og havde et underskud på 54 mio. kr.

»Vores omsætning er steget, men vi kan se, at udrulningen af de store infrastrukturprojekter tager længere tid, end vi hidtil har regnet med,« siger stifter og adm. direktør Peter Ib i en pressemeddelelse.

Bluetown har bygget over 1.000 solcelle- og batteridrevne internetmaster, som står opstillet i en række afrikanske og asiatiske lande.

Men det er et overordentligt dyrt projekt, og selskabets investorer har ad flere omgange måttet tilføre store millionbeløb for at sikre driften.

Vi må se i øjnene, at de finansielle markeder er stoppet op, hvorfor vores kortsigtede finansiering er en betydelig risiko.

Peter Ib, stifter og adm. direktør

I april havde Bluetown planlagt en ny afgørende finansieringsrunde. Men det kan coronapandemien lave om på, siger direktøren. Han erkender situationens alvor.

»Vi må se i øjnene, at de finansielle markeder er stoppet op, hvorfor vores kortsigtede finansiering er en betydelig risiko. Vi forventer, at vores ejere i fællesskab vil bakke os op på den korte bane, mens verden finder sine ben at stå på, men det er kritisk for os,« siger Peter Ib.

Blandt investorerne i Bluetown er erhvervsmanden Lars Kolind. Han lagde sidste år ikke skjul på, at han er skuffet over Bluetowns resultater.

»Bluetown har koncentreret sig om at fortælle, hvor god idé det er. Men investorerne tænker også på, om det kan blive lønsomt, og det er forklaringen på, at Bluetown har kludret en del rundt. Selskabet har haft svært ved at finde sine egne ben,« sagde Lars Kolind til Børsen.

Et af Bluetowns nøglemarkeder er Ghana, hvor man har et samarbejde med it-giganten Microsoft om at forbinde 900.000 ghanesere til internettet. Indien, Nigeria og Brasilien er blandt de øvrige lande, som det danske it-firma satser stort på.

Bluetown blev etableret i 2012 og har hovedkvarter i København. Selskabet har netop fået ny formand, topadvokaten N.E. Nielsen.

BRANCHENYT
Læs også