Erhverv

Norwegian-stiftere dumper deres aktier i flyselskabet

Efter flere år med et stort ejerskab af de noterede aktier i Norwegian, har stifterne Bjørn Kjos og Bjørn Kise tyndet ud i deres beholdning og ligger nu inde med under 0,15 pct. af aktierne i flyselskabet.

Artiklens øverste billede
Norwegian-stifter Bjørn Kjos står foran et af selskabets fly i København Lufthavn. Foto: Tycho Gregers

Norwegian-stifterne Bjørn Kjos og Bjørn Kise fortsætter med at tynde ud i deres aktiebeholdning i det kriseramte flyselskab.

Det skriver det norske medie E24.

En ny oversigt over aktionærer i Norwegian viser, at de to stiftere og deres familie ikke længere er blandt de 50 største aktionærer i flyselskabet gennem deres fælles investeringsselskab HBK Holding.

Det betyder, at de ikke sidder på mere end 0,15 pct. af de noterede Norwegian-aktier. Ved udgangen af 2018 ejede HBK Holding 26,8 pct. af aktierne, hvorefter det tal faldt til 17 pct. for et år siden, skriver E24.

De to stiftere har tidligere udlånt deres aktier i Norwegian til såkaldt shortsalg for at tjene penge på et eventuelt fald. Men det er ifølge det norske medie uvist, hvorvidt det fortsat er tilfældet.

»HBK har behov for bedre likviditet. I en verden, hvor vi ikke ved, hvad der sker i næste uge og knapt nok i dag, kalder vi aktierne tilbage for at have fuld frihed og adgang til alle vores aktiver,« skrev Bjørn Kise i en kommentar til E24 i marts.

Tirsdag morgen blev værdien af Norwegian-aktien mere end halveret, efter selskabet havde meddelt, at man ville konvertere en del af sin gæld til aktier. Senere på dagen har aktien stabiliseret sig med et fald på 30 pct.

Aktien er siden nytår faldet med mere end 80 pct., og flere analytikere har været ude at dumpe aktien ovenpå dens negative udvikling den seneste tid.

Analyseselskabet Bernstein sætter f.eks. kursmålet i flyselskabet til nul kroner, mens analytikere i storbanken HSBC mener, det er usandsynligt, at Norwegians leasingleverandører vil tage aktier i bytte for gæld, skriver Dagens Næringsliv.

»Givet alternativet vil obligationsejere ganske enkelt være motiveret til at konvertere gæld til egenkapital. Leasingselskaber, banker og andre finansieringsselskaber med fly som pant står ikke med samme valg og vil tage en mere tilbageholdende position, hvor de må overbevises om at eje aktier i Norwegian,« skriver HSBC-analytiker Andrew Lobbenberg.

Godkendes forslaget om at konvertere gæld til aktier ikke, forventer Bernsteins analytiker Daniel Röska, at eksisterende aktier vil blive gjort værdiløse, og Norwegian går konkurs.

»Hvis obligationsejerne går med til at konvertere gælden til egenkapital, vil selskabet fortsætte med at operere, men aktionærerne vil blive udvandet kraftigt,« skriver Bernsteins analytiker Daniel Röska, ifølge Dagens Næringsliv.


Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.