Corona-hamstring gavnede Nestlés salg i første kvartal
Fødevaregiganten Nestlé, der blandt andet står bag Nescafé og flere morgenmadsprodukter, har nydt godt af den hamstring, som coronakrisen har skabt.
I første kvartal endte omsætningen på 20,8 mia. schweizerfranc - svarende til 147,6 mia. kr. - hvilket var en organisk vækst på 4,3 pct. fra samme periode året før.
Det var mere end ventet blandt analytikerne, som ifølge Bloomberg News havde spået en fremgang på 3 pct. Omsætningen var dog ventet på 21,1 mia. schweizerfranc.
Det rapporterede salg faldt 6,2 pct. fra 22,2 mia. schweizerfranc året før, hvilket tilskrives frasalg af blandt andet Nestlé Skin Health og valutakursudsving.
- En majoritet af vores markeder - særligt i Nordamerika og Europa - oplevede en signifikant vækst i marts delvist støttet af forbrugerhamstring, skriver det schweiziske selskab i sit regnskab for første kvartal fredag morgen.
Særligt selskabets færdigretter, kæledyrsfoder, kaffe og sundhedsprodukter oplevede en salgsfremgang, mens salget af is omvendt faldt sammenlignet med sidste år.
- I Kinas sås en skarp salgsnedgang på grund af restriktioner, der var gældende stort set hele kvartalet, en begrænset hamstring og en relativ høj eksponering mod "out-of-home"-kanaler, lyder det.
Nestlé fastholder i fredagens regnskab sine forventninger til 2020, selv om det er svært at spå om konsekvenserne af udbruddet af coronavirus:
- Da det stadig er for tidligt at vurderede den fulde indvirkning af covid-19, fastholder vi vores tidligere forventninger til 2020 ind til videre.
- Vi forventer en fortsat forbedring i den organiske salgsvækst og underliggende margin for driftsindtjeningen, lyder det i regnskabet.
/ritzau/FINANS