Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Carlsberg: Salget i første kvartal var bedre end ventet - andet kvartal bliver værre

Coronakrisen kommer rullende for fuld udblæsning i andet kvartal med udsigt til aflyst EM i fodbold og ingen festivaler.

Corona rammer verden
Carlsberg advarede allerede den 2. april om, at man ikke kunne forudse indtjeningen for 2020 på grund af coronakrisen. Bryggeriets kunder er stort set alle lukket ned over det meste af verden og tilbage er kun salg til købmænd og supermarkeder. Foto: REUTERS/Stephen Hird

Carlsberg overrasker med en omsætning i 1. kvartal, der var en spids bedre end de fleste analytikere havde regnet med.

Omsætningen landede på næsten 13 mia. kr. mod analytikernes gennemsnit på knap 12,8 mia. kr.

Det er især Asien, der har klaret sig bedre end forventet med en omsætning på 4.052 mio. kr., viser handelsopdateringen fra Carlsberg om første kvartal.

Ser man på de reelle tal - og ikke analytikernes forventninger - så lykkedes det Carlsberg at få fremgang i Østeuropa med en stigning i omsætningen på 2,2 pct.

»Forretningerne i alle vores markeder påvirkes i større eller mindre grad. Mens vi begynder at se tegn på bedring på vores største marked, Kina, og de første tegn på, at regeringer forsigtigt ophæver restriktionerne på nogle vesteuropæiske markeder, mens andre markeder fortsat er i lockdown. Ikke desto mindre vil kravene til social distancering fortsætte og påvirke forbrugernes adfærd. Derfor vil salget målt i mængder falde yderligere i 2. kvartal,« siger koncernchef Cees t' Hart fra Carlsberg.

Selv om salget var bedre end frygtet, er der tale om et fald i kvartalet på 7,6 pct.

I Carlsbergs største region som er Vesteuropa landede salget på 6,7 mia. kr. og i Østeuropa på godt 2,1 mia. kr.

Carlsberg offentliggør ikke specifikke tal i deres "trading update" når det gælder enkeltlande. Der er kun tal for den enkelte region og den samlede omsætning.

Carlsbergs første kvartal er traditionelt også det mindste af de fire kvartaler på grund af et normalt ringere salg i vinterperioden og opbygning af lagre frem mod det større andet kvartal, hvor vejret indbyder mere til øldrikning.

Carlsberg meddelte allerede den 2. april, at man suspenderede sine forventninger til hele året på grund af den usikkerhed som corona-krisen har skabt.

Alligevel er Carlsbergs koncernchef rimelig tryg ved bryggeriets forretningsmodel trods udsigterne til et ringere andet halvår.

»Carlsberg står fortsat stærkt økonomisk. For at imødegå det forventede lavere salg målt i mængder, har vi styrket vores fokus på omkostningerne. Vi holder nøje øje med pengestrømme og likviditet, samtidig med at vi skal sikre, at dette ikke ødelægger den langsigtede styrke hos vores mærker og i organisationen,« siger Cees t' Hart. ”

BRANCHENYT
Læs også