Serier

Mens butikker lukker på stribe: Shaping New Tomorrow vil åbne 30 nye butikker

Modefirmaet Shaping New Tomorrow har trods coronakrise ingen planer om at opgive målet om at åbne nye butikker. Over de næste tre år vil der komme 30 nye butikker, lyder det.

Corona rammer verden
De tre mænd bag Shaping New Tomorrow. Fra venstre mod højre Christian Aachmann, Christoffer Bak og Kasper Ulrich. Foto: PR

Der har sjældent været så mørke skyer over detailhandel og tøjbranchen, som der er lige nu, men ejerne bag tøjfirmaet Shaping New Tomorrow ser mulighed for medvind i stormen.

Inden for de næste tre år vil tøjfirmaet åbne 30 butikker. Det ville de inden coronakrisen, og det vil de stadig.

»Vi tror ikke, at retail er dødt. Men online skal altid fylde mest hos os og gøre os agile og fleksible. Det handler om at udfordre måden, vi traditionelt tænker butikker på og at se ind i nye løsninger,« siger Kasper Ulrich, medstifter og adm. direktør i Shaping New Tomorrow.

Shaping New Tomorrow
  • Stiftet af Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann.
  • Jesper Buch og Birgit Aaby købte sig ind i firmaet i 2018 under DR-programmet Løvens Hule.
  • Kendt for tøj med stor bevægelighed.
  • Omsatte i 2019 for 100 mio. kr. - går efter en omsætning på 200 mio. kr. i 2020.
  • Markeder tæller Tyskland, Sverige, Storbritannien, Irland, Belgien, Holland og Frankrig.
  • 75 pct. af salget kommer fra onlinesalg, mens resten kommer fra de to fysiske butikker i Aalborg og København. En tredje butik åbner efter den forsinkede plan 4. juni i Aarhus.
  • I løbet af de næste tre år vil firmaet åbne 30 butikker.

De nye løsninger skal ifølge Kasper Ulrich tage udgangspunkt i digitale muligheder.

Blandt andet skal kunderne i prøverummet kunne tilkalde assistance via en knap, som giver ekspedienten besked på et smartwatch, ligesom lys-features skal give mulighed for at se tøjet i dagslys.

Desuden skal det være nemt for kunderne at få sendt varer hjem i stedet for at tage det med i en pose fra butikken.

Covid-19 har ramt modebranchen hårdt, blandt andet fordi butikker har været lukket ned i hele verden. Mange modevirksomheder er presset på likviditet, og det er da heller ikke salg fra fysiske butikker, som skal drive omsætningen for Shaping New Tomorrow.

En hjørnesten i strategien er nemlig, at salg fra fysiske butikker aldrig må overstige onlinesalg, hvilket gør virksomheden i stand til at gå igennem kriser uden at miste alt.

»Selvom der kommer en krise som denne, så mister vi måske 100 pct. af vores omsætning i butikkerne, men i dag svarer det kun til 25 pct. af omsætningen,« siger han.

Ifølge Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, giver det god mening at supplere sin onlinehandel med fysiske butikker.

»Hvis du har likviditeten og muligheden, så har det at åbne fysiske butikker en kæmpe brandingværdi. Der er selvfølgelig nogen, som ser varerne via sociale medier, men det at koble det op på en fysisk butik har en kæmpe indvirkning på forbrugernes opfattelse af et brand,« siger Morten Steinmetz.

Shaping New Tomorrow har i dag to butikker og en ny på vej i Aarhus.

Læs også