Erhverv

Bilsalget i hård opbremsning: Laveste salg i 10 år

Der blev i april 2020 indregistreret 10.201 nye personbiler. Det er 37 pct. færre end sidste år og det laveste månedlige antal siden februar 2010, viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.

Bilsalget tog et stort dyk i april. Foto: Joakim Ladefoged

Coronakrisens konsekvenser kan for første gang mærkes på bilsalget, som tog et stort dyk i april, hvor der blev indregistreret 10.201 nye personbiler, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.

Det er 37 pct. færre end samme tidspunkt sidste år, hvor der blev indregistreret 16.178 nye biler, og det laveste antal på en enkelt måned siden 2010.

»Vi ser også i april måned konsekvenserne af Covid-19 på bilsalget. Det er desværre en forventelig udvikling,« udtaler Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

I de første fire måneder af 2020 blev der indregistreret 59.059 nye personbiler, hvilket er 28,4 procent færre end i samme periode af 2019, viser opgørelsen.

»Med et samlet fald på nu 28 pct. af salget i forhold til sidste år og 37 pct. alene i april i forhold til april 2019, har krisen sat sine aftryk på branchen og danskernes forbrug.«

Trods det store fald, mener Gunni Mikkelsen, at markedet viser gode takter med en større interesse fra køberne, selvom salget fortsat er på et lavt niveau.

»De kommende par måneder bliver interessante,« siger hun i meddelelsen.

Tilbage i marts talte Finans med Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank, som fortalte, at både privatpersoner og firmaer er afventende i forhold til at købe bil. Hun forventer, at salget kan vende stærkt tilbage.

»De biler, som ikke bliver solgt nu, forventer vi bliver solgt på den anden side af krisen. Har man brug for en ny bil i dag, har man nok også brug for den om et stykke tid, med mindre krisen trækker i langdrag,« sagde hun.

Gitte Seeberg, adm. direktør i Autobranchen Danmark, som repræsenterer danske bilforhandlere og værksteder, udtalte i samme forbindelse, at krisen på sigt vil få store konsekvenser for bilforhandlerne.

»Hvis den nuværende krise trækker ud, kommer det til at betyde konkurser hos et stort antal større og små forhandlere, som allerede har en stram økonomi,« sagde hun.

BRANCHENYT
Læs også