Erhverv
BREAKING

Norwegians aktionærer skal godkende redningsplan mandag

Første del af en kommende redningsplan for det kriseramte flyselskab Norwegian er blevet godkendt af obligationsejerne søndag. Mandag skal aktionærerne så sige ja.

Norwegian var i forvejen presset på likviditeten før coronakrisen ramte. Nu skal der hentes ekstra kapital for at få hjælp fra den norske stat. Foto: Finn Frandsen

Første skridt i flyselskabet Norwegians redningplan er blevet godkendt. Søndag sagde en række store obligationsejere ja til at omlægge deres gæld til aktier, så Norwegian kan få del i en større hjælpepakke fra den norske stat.

Mandag skal aktionærerne så godkende planen på en ekstraordinær generalforsamling.

I sidste uge fremlagde Norwegian en stor restruktureringsplan, der skulle give det nødlidende flyselskab flere penge på kontoen, således at selskabet kunne opfylde de betingelser, den norske stat har sat som modkrav til en hjælpepakke på flere milliarder kroner. Men i første omgang modsagde en række obligationsejere sig at give afkald på noget af sin gæld.

Søndag lykkedes det dog at få opbakning til planen.

I en fondsbørsmeddelelse skriver Norwegian, at det kriseramte luftfartsselskab har fået sine fire obligationsejere til at acceptere, at dele af lånet i selskabet bliver lavet om til aktier.

»Takket være en konstruktiv dialog og forhandlinger med obligationsejere og andre parter kan jeg med glæde bekræfte, at vi er nået til enighed med obligationsejerne,« siger adm. direktør i Norwegian, Jacob Schram, i en meddelelse.

Aftalen med obligationsejerne er blot første skridt i planen. Derudover skal leasingselskaberne også slå en streg over noget af sin gæld og takke ja til aktier i stedet, og endelig skal Norwegian også ud at lave en kapitalforhøjelse.

Alt sammen skal godkendes af aktionærerne mandag.

»Det er så vigtigt for Norwegian, at man får en aftale, for ellers bliver der ingen adgang til statslige hjælpepakker. Men det vil være en kæmpe overraskelse, hvis aktionærerne siger nej, for så står man i stedet med et selskab, der intet er værd,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Han påpeger dog, at selvom det lykkes Norwegian at få redningsplanen igennem, der vil give Norwegian 8-9 mia. kroner i kassen, så risikerer man stadig, at selskabet inden for 6-9 måneder får brug for kapital igen.

»Det er en redningsplan af den slags, som er helt nødvendigt, men som på ingen måde gør selskabet finansielt stærkt,« siger Jacob Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også