Erhverv

Erhvervsledere: Coronakrisen skaber stærkere virksomheder

Coronakrisen har givet værdifuld ny indsigt i digitale muligheder, effektiv ledelse og solide forsyningskæder. Det vil skabe stærkere virksomheder fremover, lyder det fra erhvervsledere.

Artiklens øverste billede
Niels Smedegaard, bestyrelsesformand i flyselskabet Norwegian, mener coronakrisen vil stille nye krav til erhvervsledere, bl.a. fordi vi har opdaget, at hjemmearbejde er effektivt. Foto: Stine Bidstrup.

To måneder med intens krisestyring har tvunget erhvervslivets ledere ud i nye metoder, der har givet overraskende gode resultater. De smertefulde erfaringer med coronakrisen står dermed til at sætte turbo på en proces, der vil føre til langt mere effektive virksomheder.

Det er vurderingen hos en række topledere, der bl.a. har fået nye erkendelser inden for digitale muligheder, stærkere forsyningskæder, effektivitet i arbejdet og hurtigere beslutningsprocesser.

Coronavirussen har sendt en hel verden i knæ. Spørgsmålet er hvad ledelserne, iværksætterne og bestyrelserne har lært af krisen. Læs om det i Finans´ nye serie.

»Man kommer til at se danske virksomheder, som om 12-36 måneder er mere effektive, end de var før coronakrisen, det er jeg ikke i tvivl om. Et åbent sind og villighed til at lære, det kommer vi til at udnytte,« siger Jørgen Jensen, tidligere topchef i høreapparatkoncernen Widex og i dag bestyrelsesformand i vindueskoncernen Velux og tandlægeudstyrsvirksomheden 3Shape.

Jeg talte med en stor importør af hvidevarer til Europa, som havde fået stoppet sin import i fem uger af vaskemaskiner fra Kina, fordi den mindst teknologiske del på vaskemaskinen, nemlig det låg, man putter oven på, tilfældigvis var produceret af én leverandør i Wuhan.

Søren Skou, koncernchef, A.P. Møller- Mærsk

Finans har talt med en stribe topchefer om, hvad de har lært af krisen. Flere peger på, hvor overraskende godt det har fungeret, at medarbejdere har arbejdet fra distancen, og hvor afgørende det er at have digital kontakt til kunder og leverandører. Andre iagttagelser er, at det har givet bonus at træffe hurtigere beslutninger, selvom grundlaget har været ekstremt usikkert, og hvor sårbar man er, hvis man er afhængig af få leverandører.

Niels Smedegaard, bestyrelsesformand i flyselskabet Norwegian, peger på, at coronakrisens accelerering af digitalisering og hjemmearbejde vil stille nye krav til erhvervsledere fremover.

»Det her har været i gang de sidste 3-4-5 år - der bliver bare sat turbo på. Folk finder ud af, at det fungerer rigtig godt, og der kan endda være højere tilfredshed ved det. Og folk på ledelsesniveau, der har været lidt skeptiske, ser, at det går jo ganske fint,« siger han.

Mange større produktionsvirksomheder er i fuld gang med at forstærke leverandørkæden efter at vigtige forsyningskæder er brudt sammen under krisen.

»Jeg talte med en stor importør af hvidevarer til Europa, som havde fået stoppet sin import i fem uger af vaskemaskiner fra Kina, fordi den mindst teknologiske del på vaskemaskinen, nemlig det låg, man putter oven på, tilfældigvis var produceret af én leverandør i Wuhan (coronaramt område i Kina, red.). Og inden de kunne finde nogle andre, der kunne bøje det metal og male det i den rigtige farve, gik der lige en måned,« fortalte A.P. Møller- Mærsks topchef, Søren Skou, ved et pressemøde i midten af maj.

Hvis vi hele tiden tager beslutninger og eksekverer, så kan vi også hurtigere ændre på de ting, vi måske ikke fik helt rigtigt i første omgang

Jesper Terndrup Madsen, produktionsdirektør, Nilfisk

I detailhandelen har digitalt salg fået et kæmpe skub under krisen. Det vil øge forbrugernes digitale indkøb fremover men også medføre, at man i samarbejdet mellem virksomheder i endnu højere grad vil forvente at klare ordrer og styring af produktionen online, lyder vurderingen.

De foreløbige data tyder på, at virksomheder allerede er dykket dybere i den digitale værktøjskasse. En undersøgelse fra bygge-organisationen Molio viste i april, at Corona-krisen har medført en markant stigning i byggeriets brug af digitale værktøjer. Og at brugen af digitale værktøjer har øget effektiviteten.

Man kommer til at se danske virksomheder, som om 12-36 måneder er mere effektive, end de var før coronakrisen.

Jørgen Jensen, bestyrelsesformand, Velux

Jesper Terndrup Madsen, produktions- og forsyningsdirektør i Nilfisk, peger på, at industrikoncernen gennem coronakrisen har været tvunget til at lade lokale ledere træffe flere beslutninger selv for at følge med. Og det har vist så gode resultater, at man nu fortsætter ad den vej.

»Vi ved, at vi kommer til at tage forkerte beslutninger. Men hvis vi hele tiden tager beslutninger og eksekverer, så kan vi også hurtigere ændre på de ting, vi måske ikke fik helt rigtigt i første omgang. Frem for at sidde og vende ting 17 gange før vi træffer en beslutning, for på det tidspunkt er det for sent,« siger Jesper Terndrup Madsen.

Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

Toplederne vurderer samstemmende, at de erfaringer, man har gjort sig under krisen, vil føre til stærkere virksomheder på den anden side. Det skyldes, at der bliver sat ekstra fart i nødvendige opstramninger og forbedringer, bl.a. inden for digitalisering og mere effektive medarbejdere.

»Jeg håber, at de virksomheder, jeg selv er aktiv i, har fundet smartere og mere effektivere måder at servicere efterspørgsels- og produktbehov på, fordi vi har fået et wake up call. Jeg tror digitalisering af forsyningskæden og go to market processen kommer til at ændre sig,« siger Jørgen Jensen fra Velux.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.