Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Erhvervsledere: Coronakrisen skaber stærkere virksomheder

Coronakrisen har givet værdifuld ny indsigt i digitale muligheder, effektiv ledelse og solide forsyningskæder. Det vil skabe stærkere virksomheder fremover, lyder det fra erhvervsledere.

Det har vi lært af coronakrisen
Niels Smedegaard, bestyrelsesformand i flyselskabet Norwegian, mener coronakrisen vil stille nye krav til erhvervsledere, bl.a. fordi vi har opdaget, at hjemmearbejde er effektivt. Foto: Stine Bidstrup.

To måneder med intens krisestyring har tvunget erhvervslivets ledere ud i nye metoder, der har givet overraskende gode resultater. De smertefulde erfaringer med coronakrisen står dermed til at sætte turbo på en proces, der vil føre til langt mere effektive virksomheder.

Det er vurderingen hos en række topledere, der bl.a. har fået nye erkendelser inden for digitale muligheder, stærkere forsyningskæder, effektivitet i arbejdet og hurtigere beslutningsprocesser.

»Man kommer til at se danske virksomheder, som om 12-36 måneder er mere effektive, end de var før coronakrisen, det er jeg ikke i tvivl om. Et åbent sind og villighed til at lære, det kommer vi til at udnytte,« siger Jørgen Jensen, tidligere topchef i høreapparatkoncernen Widex og i dag bestyrelsesformand i vindueskoncernen Velux og tandlægeudstyrsvirksomheden 3Shape.

Jeg talte med en stor importør af hvidevarer til Europa, som havde fået stoppet sin import i fem uger af vaskemaskiner fra Kina, fordi den mindst teknologiske del på vaskemaskinen, nemlig det låg, man putter oven på, tilfældigvis var produceret af én leverandør i Wuhan.

Søren Skou, koncernchef, A.P. Møller- Mærsk

Finans har talt med en stribe topchefer om, hvad de har lært af krisen. Flere peger på, hvor overraskende godt det har fungeret, at medarbejdere har arbejdet fra distancen, og hvor afgørende det er at have digital kontakt til kunder og leverandører. Andre iagttagelser er, at det har givet bonus at træffe hurtigere beslutninger, selvom grundlaget har været ekstremt usikkert, og hvor sårbar man er, hvis man er afhængig af få leverandører.

Niels Smedegaard, bestyrelsesformand i flyselskabet Norwegian, peger på, at coronakrisens accelerering af digitalisering og hjemmearbejde vil stille nye krav til erhvervsledere fremover.

»Det her har været i gang de sidste 3-4-5 år - der bliver bare sat turbo på. Folk finder ud af, at det fungerer rigtig godt, og der kan endda være højere tilfredshed ved det. Og folk på ledelsesniveau, der har været lidt skeptiske, ser, at det går jo ganske fint,« siger han.

Mere effektivt arbejde under coronakrisen
  • En undersøgelse fra byggeorganisationen Molio viser, at 9 ud af 10 virksomheder i byggeriet har øget brugen af digitale værktøjer under coronakrisen. 80 pct. af virksomhederne mener krisen har fået medarbejdere til hurtigere at tage digitale arbejdsmetoder til sig og at digitaliseringen har bidraget til at fastholde aktiviteten.
  • Der gik mindre end 48 timer fra statsministerens pressemøde 11. marts til Aarhus Kommune havde rammerne på plads for nødpasning. Ifølge borgmester Jacob Bundsgaard (S) havde langt mindre indgreb normalt taget ”et halvt år”.
  • En undersøgelse fra Lederne viser ifølge Politiken, at hver femte erhvervsleder vil have medarbejderne til at arbejde mere hjemmefra efter coronakrisen. 69 pct. vil have uændret mængde hjemmearbejde.

Mange større produktionsvirksomheder er i fuld gang med at forstærke leverandørkæden efter at vigtige forsyningskæder er brudt sammen under krisen.

»Jeg talte med en stor importør af hvidevarer til Europa, som havde fået stoppet sin import i fem uger af vaskemaskiner fra Kina, fordi den mindst teknologiske del på vaskemaskinen, nemlig det låg, man putter oven på, tilfældigvis var produceret af én leverandør i Wuhan (coronaramt område i Kina, red.). Og inden de kunne finde nogle andre, der kunne bøje det metal og male det i den rigtige farve, gik der lige en måned,« fortalte A.P. Møller- Mærsks topchef, Søren Skou, ved et pressemøde i midten af maj.

Hvis vi hele tiden tager beslutninger og eksekverer, så kan vi også hurtigere ændre på de ting, vi måske ikke fik helt rigtigt i første omgang

Jesper Terndrup Madsen, produktionsdirektør, Nilfisk

I detailhandelen har digitalt salg fået et kæmpe skub under krisen. Det vil øge forbrugernes digitale indkøb fremover men også medføre, at man i samarbejdet mellem virksomheder i endnu højere grad vil forvente at klare ordrer og styring af produktionen online, lyder vurderingen.

De foreløbige data tyder på, at virksomheder allerede er dykket dybere i den digitale værktøjskasse. En undersøgelse fra bygge-organisationen Molio viste i april, at Corona-krisen har medført en markant stigning i byggeriets brug af digitale værktøjer. Og at brugen af digitale værktøjer har øget effektiviteten.

Man kommer til at se danske virksomheder, som om 12-36 måneder er mere effektive, end de var før coronakrisen.

Jørgen Jensen, bestyrelsesformand, Velux

Jesper Terndrup Madsen, produktions- og forsyningsdirektør i Nilfisk, peger på, at industrikoncernen gennem coronakrisen har været tvunget til at lade lokale ledere træffe flere beslutninger selv for at følge med. Og det har vist så gode resultater, at man nu fortsætter ad den vej.

»Vi ved, at vi kommer til at tage forkerte beslutninger. Men hvis vi hele tiden tager beslutninger og eksekverer, så kan vi også hurtigere ændre på de ting, vi måske ikke fik helt rigtigt i første omgang. Frem for at sidde og vende ting 17 gange før vi træffer en beslutning, for på det tidspunkt er det for sent,« siger Jesper Terndrup Madsen.

Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

Toplederne vurderer samstemmende, at de erfaringer, man har gjort sig under krisen, vil føre til stærkere virksomheder på den anden side. Det skyldes, at der bliver sat ekstra fart i nødvendige opstramninger og forbedringer, bl.a. inden for digitalisering og mere effektive medarbejdere.

»Jeg håber, at de virksomheder, jeg selv er aktiv i, har fundet smartere og mere effektivere måder at servicere efterspørgsels- og produktbehov på, fordi vi har fået et wake up call. Jeg tror digitalisering af forsyningskæden og go to market processen kommer til at ændre sig,« siger Jørgen Jensen fra Velux.

BRANCHENYT
Læs også