Erhverv

Luksusbilmærkes comeback i Danmark er forsinket

Lexus' comeback på det danske marked er udskudt på ubestemt tid.

Lexus sendte sin første bil på gaden i 1989 og er en del af Toyota-koncernen.

Toyotas luksusmærke, Lexus, der forlod Danmark i 2013, skulle dette forår have gjort comeback på det danske marked. Men nu er lanceringen udskudt på ubestemt tid. Det skriver FDM.

Ifølge Toyota Danmarks informationschef, Anders Tystrup, skyldes forsinkelsen coronakrisen, og han kan ikke sige, om lanceringen når at ske inden sommerferien.

Lexus sendte sin første bil på gaden i 1989 og er en del af Toyota-koncernen. Da luksusbilmærket i sin tid huserede i Danmark, var der kun en enkelt forhandler. Det skal der også være i denne omgang.

Når forhandleren i Gladsaxe engang åbner, kan man købe 7 af 10 Lexus-modeller, heriblandt den eldrevne UX-model, skriver FDM.

Det er syv år siden, at Lexus trak sig ud af det danske marked. Dengang var de danske bilafgifter imod dyre hybridbiler, og resultatet var, at kunderne hellere ville køre en tysker med en nogenlunde sikker gensalgspris frem for en japaner, de ikke kunne være sikre på at slippe af med til en god brugtpris.

Når Lexus nu vender tilbage til Danmark, hænger det sammen med, at afgifterne er sænket ad flere omgange. Det har betydet så meget gang i salget i luksusklassen, at den danske Toyota-importør nu tør tage springet.

De syv Lexus-modeller, som danske kunder kan købe, er alle hybridbiler med benzinmotor. Garantien bliver som på de sædvanlige Toyota-modeller, hvilket vil sige tre år og fem år/100.000 km på hybridkomponenterne.

Lexus satser mest på de såkaldte SUV’er, som i disse år vinder hastigt frem.

BRANCHENYT
Læs også