Serier
BREAKING

Healthtech-industrien: Eksporteventyr venter på den anden side af krisen

Flere organisationer inden for healthtech-industrien spår om en gunstig fremtid for digitale sundhedsteknologier – og på den anden side af krisen venter man et eksporteventyr i milliardklassen.

Det har vi lært af coronakrisen
Health Tech Hub Copenhagen. Jesper Grønbæk (tv.) og Ulrich Borch (th.) Foto: Stine Bidstrup Health Tech Hub Copenhagen. Jesper Grønbæk (blå Skjorte) og Ulrich Borch (grå T-shirt)Foto:Stine Bidstrup Health Tech Hub Copenhagen. Jesper Grønbæk.Foto:Stine Bidstrup

Healthtech-industrien i Danmark kan stå over for et eksporteventyr i milliard-klassen efter coronakrisen. Det er meldingen fra flere organisationer, som blandt andet udvikler software, apps og udstyr rettet mod sundhedsområdet, og som under krisen har oplevet en øget efterspørgsel.

»Krisen har på nogle måder været en form for showroom for dansk healthtech, og nu øjner industrien efterspørgsel på flere markeder. Jeg er overbevist om, at det er en eksportmulighed, og det kan blive stort,« siger Jesper Grønbæk, direktør for Health Tech Hub Copenhagen, en klynge af healthtech-selskaber.

Hvad er healthtech
  • Healthtech er defineret som sundhedsteknologiske løsninger, hvor brugen af informations- og, kommunikationsteknologi bidrager til forbedring af sundheden.
  • Healthtech kan være funderet i et fysisk produkt og indeholder altid en digital komponent i form af eksempelvis kunstig intelligens, automatisering, dataindsamling eller -analyse.
  • Når der tales om Healthtech-løsninger, er der således fokus på at løse de udfordringer og møde de behov, som er tilstede i krydsfeltet mellem teknologi, sundhed og borgeren.
Kilde: Dansk Industri

To dage før Danmark lukkede ned, tog Health Tech Hub Copenhagen ifølge Jesper Grønbæk initiativ til at sammensætte et katalog baseret på 140 digitale sundhedsteknologier, der var relevante i kampen mod coronavirus. Man arbejder nu med Udenrigsministeriet om at promovere de bedste danske løsninger i udlandet.

»Vi har til en vis grad oplevet en interesse for danske teknologier ude i verden. Efterfølgende har vi været til møder med WHO, som har set katalogerne, og vi har fået forespørgsler fra NHS (den britiske sundhedsstyrelse, red.) og andre lande i verden, som har set vores initiativ,« fortæller Jesper Grønbæk.

Kristian Kidholm, der er ph.d. i sundhedsøkonomi og innovationsprofessor på Odense Universitetshospital, er enig i, at der gemmer sig et enormt eksportpotentiale i digitale sundhedsteknologier efter krisen.

Han mener dog, at Danmark på visse områder er bagud. Lægeuddannelserne mangler ifølge professoren at undervise i, hvordan man opretter virksomheder, der kan sælge sundhedsteknologi og senere afsætte ny teknologi internationalt.

»Der findes et uudnyttet potentiale i forhold til uddannelse, og de studerende skal ikke blot tænke, hvordan en løsning bliver til gode for en enkelt afdeling, men også kan blive et erhvervseventyr, som kan komme ud til millioner af patienter verden over,« siger Kristian Kidholm og tilføjer:

»Vi samarbejder med forskere på universiteter i Californien, som hele tiden har fokus på, hvordan man kan få et økonomisk udbytte af innovation, mens fokus i Danmark er på, at få offentlig støtte til at rulle løsninger ud i afdelingerne.«

Jesper Grønbæk fra Health Tech Hub Copenhagen er enig og tilføjer, at det kræver et samarbejde mellem det offentlige, uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet at få skabt nye teknologier, som kan eksporteres til udlandet.

»Det nytter ikke noget, at man kommer til USA med et produkt, hvis man ikke har solgt det i sit eget land. Hvorfor skulle nogen importere produktet, hvis det ikke engang kan blive afsat i hjemlandet?« siger han.

Det nytter ikke noget, at man kommer til USA med et produkt, hvis man ikke har solgt det i sit eget land.

Jesper Grønbæk, direktør i Health Tech Hub Copenhagen

Men det er ikke blot uddannelse, der er en kæp i skoen for et eksporteventyr. Jesper Grønbæk fra Health Tech Hub Copenhagen mener, at det samtidig handler om, at der skal tilføres flere private investeringer til danske startups.

»Vi har endnu ikke dedikerede fonde til healthtech, og det er en udfordring, hvis man skal eksportere til USA. For det kræver en del penge at blive godkendt, og det kræver villige investorer, hvilket vi ikke har i tilstrækkelig grad i Danmark endnu,« siger han.

Mie Rasbech, chef for Life Science-området i Dansk Industri, fortæller, at man hos organisationen har undersøgt, hvor investeringerne i healthtech ender henne. Svaret er i høj grad Silicon Valley i US samt i Tyskland og Kina.

»Vi kan se, at investeringerne går uden om Danmark, og at selv de danske investorer ønsker at smide deres penge i udlandet. Men det er også noget, vi håber, kommer efter krisen – at udlandet begynder at se mod Danmark,« siger Mie Rasbech og tilføjer:

»Vi har et meget stærkt sundhedsvæsen i Danmark, unikke sundhedsdata og en lang tradition for offentlig-privat samarbejde om at udvikle nye løsninger. Det bør være opskriften på at tiltrække langt mere kapital.«

Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

Sidste år eksporterede den danske life science-sektor, der inkluderer både medicinalvarer- og udstyr, for omtrent 117 mia. kr. Herunder indgår de digitale sundhedsteknologier, som ikke bliver opgjort i en kategori for sig.

Håbet er ifølge Jesper Grønbæk fra Health Tech Hub Copenhagen, at der bliver skabt en ny stærk industri, som udspringer af sundhedsindustrien og life science indenfor healthtech.

»Vi har kapaciteten og knowhow og forudsætningerne. Men det kræver en indsats. Det er ikke en garanteret succes. Men vi har alle forudsætningerne for at skabe en eksportsucces i milliardklassen,« siger han og tilføjer:

»Det kan blive stort, og jeg tror på, at vi kan lave en ny dansk industri – ligesom vi har en stærk life science-sektor, der står for 18 pct. af vores eksport. Mit håb er, at den nye Coloplast eller Novo Nordisk bliver etableret inden for branchen.«

BRANCHENYT
Læs også