Erhverv

London calling: Unilever vil droppe sit hollandske hovedsæde

Et halvt år efter sin tiltrædelse som bestyrelsesformand forsøger Nils Smedegaard Andersen nu at fusionere Unilevers britiske og hollandske aktieselskaber til én enhed.

Nils Smedegaard Andersen blev udnævnt til bestyrelsesformand for Unilever i november 2019 og står nu i spidsen for en forenkling af strukturen. Foto: Michael Hansen.

Fødevarekolossen Unilever forbereder sig på at forlade sit hollandske hovedsæde og samle alle kræfterne i England.

Hidtil har milliardkoncernen med danske Nils Smedegaard Andersen for enden af bestyrelsesbordet haft base i både Rotterdam og London, men på baggrund af 18 måneders arbejde foreslår bestyrelsen nu, at Unilever fremover får et mere enkelt og fleksibelt setup.

Det betyder i praksis, at Unilever PLC og Unilever NV - det britiske og hollandske selskab - fusioneres under PLC, og at aktionærerne i NV kan bytte deres værdipapirer ud med PLC, såfremt sammenslutningen godkendes på de respektive generalforsamlinger inden årets udgang.

I den forbindelse understreger bestyrelsen, at der hverken vil blive skåret ned på den hollandske tilstedeværelse i form af antallet af leverandører, aktiviteter eller medarbejdere.

Tværtimod forsikrer Unilever, at forretningsdivisionen Foods & Refreshment - der udgør 40 pct. af den totale omsætning - vil blive børsnoteret i Holland, hvis det på et tidspunkt besluttes at udskille den som et selvstændigt selskab, ligesom Unilever er gået med til at oprette en fond til at understøtte landbrugsforskningen i Nederlandene.

Nils Smedegaard Andersen forklarer, at den hidtidige struktur har været »usædvanlig« al den stund, at opdelingen af Unilever i to aktieselskaber med forretningsdivisionerne Home care og Beauty & Personal Care (55 pct.) lokaliseret i England og Foods & Refreshment (45 pct.) lokaliseret i Holland har ført til en masse dobbeltarbejde. Eksempelvis har det været nødvendigt at afholde to generalforsamlinger hvert år, at operere med to pengekasser ved udbetaling af udbytte og at arbejde med alskens forhindringer i forbindelse med opkøb af nye brands.

»Lad os sige, at Unilever stod over for et opkøb af et amerikansk selskab og ville betale det med andele i forretningen, så forhindrer vores nuværende setup det, fordi der er tale om to forskellige aktier,« siger Nils Smedegaard Andersen, der blev forfremmet fra menigt bestyrelsesmedlem til formand i slutningen af 2019 efter fire års virke.

Den tidligere topchef for A.P. Møller-Mærsk sad derfor også ved det runde bord, da Unilever i 2018 måtte opgive et tilsvarende forsøg på at fusionere det todelte konglomerat, der består af flere end 150.000 medarbejdere på verdensplan og råder over mærker som Becel, Knorr, Lipton, Magnum, Carte d’Or, Dove, Rexona, Vaseline og Sunsilk.

Siden da har bestyrelsen haft talrige møder med den hollandske regering for at undgå at blive stemt ned af aktionærerne igen.

»Det har været meget vigtigt for os at understrege, at vi ikke lige pludselig begynder at skære ned i Holland,« forklarer Nils Smedegaard Andersen.

Bestyrelsesformanden kan dog ikke være sikker på, at aktionærerne er mildere stemt denne gang, fordi børsmarkedets insiderregler forhindrer Unilever i at sikre sig opbakning til projektet på forhånd. Så meget desto mere venter Smedegaard i spænding på udfaldet, der alt andet lige kan sikre formanden et opsigtsvækkende hak i bæltet, selv om han ikke er meget for at dreje fokus over på sig selv.

»Det vil være supergodt for selskabet, hvis det lykkes. Om formanden så hedder det ene eller andet er ligegyldigt i den sammenhæng.«

BRANCHENYT
Læs også