Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coronakrisen åbner ladeport for luftens lavprisselskaber

Norwegian og SAS er sårbare selskaber efter coronakrisen. Analytiker vurderer, at det vil blive udnyttet af de stærkeste lavprisselskaber, der vil kapre kunder og markedsandele.

Det har vi lært af coronakrisen
Coronakrisen er hård læring for de traditionelle flyselskaber, der skal ned og vende og på mange måder starte forfra, mens mange af lavprisselskaberne har store fordele efter genåbningen.Foto: AP/Michael Probst

Coronakrisen kan åbne en ladeport for luftens discountoperatører. Lavprisselskaberne har nemlig masser af muligheder for at kapre passagerer og markedsandele i den nærmeste fremtid.

Flere af de største lavprisoperatører har økonomiske muskler, en fleksibel forretningsmodel og lave omkostninger. Det kan være en fordel, nu hvor grænserne igen åbner, og passagererne i større stil begynder at flyve igen.

Det gælder ikke mindst i Skandinavien, hvor Norwegian er svækket, og hvor SAS kun kan overleve, hvis de statslige ejere i Danmark og Sverige indskyder et stort milliardbeløb.

»Coronakrisen kan være øjeblikket, hvor lavprisselskaberne ændrer spillereglerne i luftfarten. Selskaber som Ryanair, Wizzair og i nogen grad EasyJet har masser af kapital, og de har nemmere ved at tjene penge, når de øger trafikken.« Det siger luftfartseksperten Hans Jørgen Elnæs, der driver konsulentvirksomheden WinAir.

Coronakrisen kan være øjeblikket, hvor lavprisselskaberne ændrer spillereglerne i luftfarten.

Hans Jørgen Elnæs, luftfartsekspert og konsulent i WinAir.

Han vurderer, at både Norwegian og SAS er sårbare selskaber, og det vil lavprisselskaberne forstå at udnytte til egen fordel.

»Jeg ved, hvordan de tænker,« siger Hans Jørgen Elnæs, der tidligere har arbejdet som Ryanairs repræsentant i Skandinavien.

Ryanair har allerede lagt pres på konkurrenterne. Det irske lavprisselskab vender fra 1. juli tilbage på 90 pct. af ruterne og vil gennemføre 40 pct. af det trafikprogram, som var planlagt før coronakrisen. Dermed genåbner Ryanair markant mere end de fleste andre flyselskaber.

Også den ungarske discountoperatør Wizzair har udnyttet krisen til at åbne flere ruter.

SAS vil i løbet af sommeren nå op på 40 aktive ruter ud af normalt 290 ruter. Norwegian genåbner 76 ruter, men med få afgange. Kun 20 ud af det norske selskabs i alt 163 fly vil være i drift fra juli. Det svarer til 12 pct.

»Norwegian er blandt de mest skrøbelige selskaber, som er tvunget til at åbne forsigtigt. Det åbner en ladeport for lavprisselskaberne,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Han peger på, at f.eks. Ryanair har stor finansiel styrke. Samtidig flyver lavprisselskaberne kun fra A til B. De har ikke et kompliceret netværk med føderuter. Det gør genåbningen nemmere og mindre risikabel.

Brancheforeningen for Dansk Luftfart, BDL, vurderer også, at der er en risiko for, at lavprisselskaber stjæler trafik fra danske og skandinaviske selskaber.

»SAS og Norwegian vender tilbage med begrænset kapacitet, og det kan give åbninger til andre. Lavprisselskaber har både penge og vilje til at vokse. Lige nu er det de stærkeste, der overlever og kommer styrket gennem krisen,« siger Michael Svane, direktør i DI Transport og BDL.

SAS og Norwegian vender tilbage med begrænset kapacitet, og det kan give åbninger til andre. Lavprisselskaber har både penge og vilje til at vokse. Lige nu er det de stærkeste, der overlever og kommer styrket gennem krisen,« siger Michael Svane, direktør i DI Transport og BDL.

Michael Svane, direktør i DI Transport og Brancheforeningen for Dansk Luftfart, BDL.

SAS erkender, at selskabet ikke vil vende tilbage til samme størrelse som før coronakrisen. SAS har således varslet fyringer af 5.000 medarbejdere.

»Vi kan ikke opretholde et SAS i den størrelse, vi havde inden corona,« siger Sille Beck-Hansen, chef for SAS public affairs i Danmark.

Selskabet tror først, at markedet for flyrejser er tilbage til tidligere niveau i 2022. Men SAS forventer fortsat at have et stærkt fodaftryk i Skandinavien.

»Vi er det førende internationale selskab ind og ud af Københavns Lufthavn, og vi er det bedste alternativ for især de rejsende, der ofte flyver til eller fra skandinaviske destinationer. Den position agter vi naturligvis at beholde,« siger Sille Beck-Hansen.

Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

BRANCHENYT
Læs også