Erhverv

Goodbye Kitty: Topchef bag ikonisk kat træder tilbage i en alder af 92 år

I 1960'erne opdagede en japaner, at hans gaveprodukter solgte langt bedre, hvis de blev pakket ind i nuttede logoer. Få år senere kunne han se Hello Kitty sætte sine kløer i hele verden.

Shintaro Tsuji smiler ved siden af sin berømte tegneseriefigur Hello Kitty ved en festlig lejlighed. Foto: Reuters.

Hello Kitty bliver nu til Goodbye Kitty.

I en alder af 92 år har Shintaro Tsuji nemlig valgt at trække sig som topchef for den japanske underholdningsforretning Sanrio og dermed vinke farvel til den ikoniske kat, der har ført hans livsværk langt ud over landets grænser.

Det skriver BBC.

Da Shintaro Tsuji etablerede en gaveforretning i 1960’erne, indså han hurtigt, at produkter pakket ind i nuttede logoer solgte langt mere end alle andre ting i butikken. Det fik ham til at forfine konceptet i et design- og underholdningsselskab, der i 1974 skabte tegneseriefiguren med sløjfe og knurhår.

De følgende årtier blev Hello Kitty så stærkt et brand, at det ikke blot bragte Sanrios produkter ud i 130 lande, men også har optrådt i stribevis af de film, computerspil, temaparker og caféer, som det japanske selskab også står bag.

Shintaro Tsujis barnebarn, Tomokuni Tsuji, overtager nu posten som topchef.

BRANCHENYT
Læs også