Erhverv

Salling Group overtager polsk konkurrent i milliardhandel

Salling Group ruster sig med flere Netto-butikker i Polen gennem et opkøb til 1,5 mia. kr. Netop Polen skal skabe ny vækst for den danske dagligvarekoncern.

Netto har discountbutikker i Danmark, Tyskland og Polen. Foto: Salling Group.

Den danske dagligvaregigant Salling Group overtager britiske Tescos 300 butikker i Polen.

Med i handlen er desuden to distributionscentre samt ca. 7.000 ansatte i Tesco Polen. Salgsprisen er ifølge en pressemeddelelse på 1,5 mia. kr.

Med opkøbet i Polen er målet for den danske dagligvarekoncern at holde fart i væksten.

»Jeg er særdeles tilfreds med aftalen. Vi konsoliderer Nettos tilstedeværelse i et voksende marked og leverer dermed på vores koncernstrategi. Med overtagelsen af Tesco Polen fordobler vi vores forretning i Polen, og vi bliver en betydelig aktør på et af Europas største markeder,« udtaler adm. direktør Per Bank, Salling Group, i en meddelelse om handlen.

For nogle uger siden fremhævede Michael Løve, chef for Netto International og del af topledelsen i Salling Group, at planen netop er at vokse i Polen med flere danske discountbutikker. Netto har selv aktuelt 386 butikker der.

Michael Løve fremhævede i et interview med Finans:

»Vi er fortsat en mindre spiller på det polske marked, men havde i 2019 rekord i omsætning og indtjening der. Under coronakrisen har vi set en vækstrate på 15 pct. Med den aktuelle udvikling og udviklingen inden krisen, er der solid basis for at få endnu mere ud af de forretninger, som vi allerede har i Polen. Og på samme tid ekspandere.«

Koncernen
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.

Tidligere havde dagligvarekoncernen planer om at Netto, der er Danmarks største discountkæde, kunne brede sig til flere lande ud over Sverige, Polen og Tyskland, hvor der var butikker. Derfor blev der forsøgt en ekspansion sammen med en partner i England, som dog blev lukket igen efter kort tid.

I fjor valgte koncernen desuden at sælge Netto Sverige efter år med underskud i driften der. Det nye årsregnskab for 2019 viser, at den handel gav Salling Group en indtægt på 969 mio. kr. Nu er strategien for Netto klar: Fuldt fokus på Danmark, Tyskland og Polen.

I de tre lande har koncernen 1.244 samlet butikker – heraf 386 i Polen.

Den største aktør på det polske discountmarked er den portugiskejede kæde Biedronka med ca. 3.200 butikker.

»Netto er fortsat en lille spiller i Polen. I Danmark med 5,5 mio. indbyggere har vi 500 butikker. I Polen er der 45 mio. indbyggere, men vi har kun 400 butikker, så potentialet er stort. Kendskabet til Netto er derefter sammenlignet med de andre spillere på markedet. Så vi skal øge koncentration af butikker,« sagde Michael Løve i maj.

BRANCHENYT
Læs også