Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nu ruller hjulene igen: Smoggen er tilbage over storbyerne

Under coronakrisen blev himlen blå over verdens storbyer. Nu er trafikken og udledningerne af drivhusgas ved at være oppe samme niveau som før krisen.

Corona rammer verden
Trafikken i verdens storbyer er ved at være tilbage på et normalt niveau. Det samme er udledningen af drivhusgasser. 
Foto: Jacob Ehrbahn

Udledningen af drivhusgasser styrtdykkede i marts, da coronakrisen udløste en katastrofeopbremsning i den globale økonomi.

Nu ruller hjulene igen - både på landvejene og i virksomhederne. Det er godt for økonomien, men medfører, at udledningerne af drivhusgas atter stiger hastigt.

Ifølge en ny undersøgelse, som er publiceret i tidsskriftet Nature Climate Change, faldt den globale udledning af drivhusgasser med omkring 17 pct. under coronakrisen. I april var den globale udledning af CO2 reduceret til samme niveau som i 2006.

I den periode, hvor der har været lukket maksimalt for aktiviteten i de enkelte lande, har reduktionen været helt oppe på 26 pct. Omkring halvdelen af reduktionen kommer fra lavere aktivitet i transportsektoren.

Nu stiger udledningerne imidlertid atter hastigt, og er ifølge CNBC allerede nu - midt i juni - kun 5 pct. lavere end niveauet i 2019. I Kina er udledningerne stort set tilbage på niveauet fra før krisen.

Analysen i Nature Climate Change opererer med flere scenarier for det totale fald i udledningen af drivhusgasser i 2020. Den afgørende faktor er, hvor hurtigt de enkelte lande genåbner, og om der kommer en anden bølge af coronasmittede. Afhængig af udviklingen i coronakrisen venter eksperterne, at det samlede fald i CO2-udledningen i 2020 vil blive på 4-7 pct. I Europa ventes et fald på 5,1-8,5 pct. i udledningerne.

Eksperterne bag analysen i Nature Climate Change understreger, at størstedelen af de ændringer, der har været i udledningen af drivhusgasser i 2020, antages at være midlertidige, »da de ikke reflekterer strukturelle ændringer i hverken transport- eller energisektoren.«

BRANCHENYT
Læs også