Erhverv

Fausing går efter globalt lederskab: »Danfoss skal være førende inden for den grønne omstilling«

Der har aldrig været større fokus på grøn omstilling, og det skaber muligheder for Danmarks største industriselskab. Med Kim Fausing i spidsen går Danfoss efter at være verdens førende inden for netop den grønne omstilling - blandt andet med flere opkøb.

Kim Fausing har været adm. direktør i Danfoss siden 2017 og har ambitioner om at tage industrivirksomheden til nye højder. Foto: Casper Dalhoff

Danfoss skal være verdens førende cleantech-virksomhed inden for sine forretningsområder, og for at nå det mål har adm. direktør Kim Fausing sat den teknologiske udvikling allerøverst på sin agenda.

»Danfoss skal være den teknologiførende spiller, og min rolle er at sørge for, at vi holder vores strategiske retning og udvikler de teknologier, der gør en forskel,« siger Kim Fausing.

Dermed definerer Kim Fausing for første gang klart sin rolle og det aftryk, han som topchef vil sætte i Danfoss, hvor ambitionerne altid har været store og globale, men hvor konkurrencen på den globale arena er til at få øje på.

Vi kan have en direkte indflydelse på, at den grønne transformation globalt set faktisk kommer til at ske. Det er enormt motiverende.

Kim Fausing, adm. direktør i Danfoss

Kim Fausing har været i Danfoss siden 2007, han blev COO (driftsdirektør) i 2008, og har siden 2017 haft posten som adm. direktør. Han fremstår som en strømlinet mand med en strømlinet plan, da Finans møder ham i et mødelokale på Danfoss’ hovedkontor i Nordborg. Mere i effektiv forstand end overfladisk.

Intet synes overladt til tilfældighederne, ordene falder sikkert og troværdigt, og Fausing lyder som en, der har viet sin karriere til Danfoss. Han er der, fordi det giver mening for ham. Der er et mål, og der er et formål.

»Vi kan have en direkte indflydelse på, at den grønne transformation globalt set faktisk kommer til at ske. Det er enormt motiverende. Vi laver mange teknologier, men det er det, at vi kan få det store fingeraftryk på noget, der virkelig betyder noget,« siger han og tilføjer, at hele Danfoss’ forretning er forankret i teknologiske løsninger, der skal »hjælpe verden til at være et bedre sted.«

Danfoss
  • Danfoss er i Danmark bedst kendt for at producere termostater, der regulerer varmen fra radiatorer.
  • I dag er virksomheden dog meget andet med de fire hovedben Danfoss Power Solutions, Heating, Cooling og Drives.
  • Danfoss sælger blandt andet løsninger inden for energieffektivisering, elektrificering og sektorkobling.
  • Industrikoncernen blev grundlagt i 1933 af ingeniør og fabrikant Mads Clausen. Han lagde ud med produktion af ventiler til køleanlæg, som ellers kun blev produceret i USA.
  • Danfoss er i dag en global milliardvirksomhed med en omsætning i 2019 på godt 47 mia. kr. Virksomheden er fortsat ejet af grundlæggerens familie gennem en familiefond, som Mads Clausens enke, Bitten Clausen, grundlagde i 1971.
  • Danfoss beskæftiger 27.000 medarbejdere i den samlede koncern, heraf omkring op mod 6.000 i Danmark.
  • 1. juli 2017 fik Danfoss ny topchef, da Kim Fausing tog over efter Niels B. Christiansen, som rykkede til Lego. Fausing har været i Danfoss siden 2007.
Kilde: Danfoss

Men Danfoss er ikke det eneste industriselskab i verden, som ønsker at udnytte det momentum, den grønne dagsorden skaber for industrivirksomheder med løsninger inden for nedbringning af CO2-udledning.

Og det er ikke hvem som helst, Danfoss er oppe imod. Konkurrenterne tæller industrimastodonter som Parker, Emerson, Honeywell og Bosch, hvor sidstnævnte i seneste regnskabsår omsatte for 77,7 mia. euro, svarende til svimlende 580 mia. kr.

Derfor er en aggressiv opkøbsstrategi også en essentiel del af Fausings strategi.

Senest har opkøbet af Eatons hydraulik-forretning gjort Danfoss betydeligt større og sender den samlede omsætning op på omkring 60 mia. kr. med ca. halvdelen i hydraulik-benet, Danfoss Power Solutions.

»Det er meget motiverende at være i en virksomhed, hvor vi er enige med ejere og bestyrelse om, at vi skal investere i fremtiden. Det er bestemt ikke alle steder, det er sådan,« siger Kim Fausing.

Han mener, at det er Danfoss’ store fordel, at der er enighed om at »investere kraftigt fremadrettet«.

»Man kan kun vinde, hvis man bliver dygtig med digitale teknologier og mange nye teknologier. Det investerer vi kraftigt i i dag,« siger Fausing og tilføjer, at det fokus sammen med den langsigtede tilgang til markedet er det, der adskiller Danfoss fra konkurrenterne.

Kim Fausings blå bog
  • Født: 31. august 1964
  • Uddannet maskiningeniør og har en MBA fra Henley, London.
  • Fra 1990-2006 tilknyttet Hilti Corporation, et familieejet selskab med hovedkvarter i Liechtenstein med mere end 21.000 medarbejdere på verdensplan.
  • Kim Fausing havde en række internationale stillinger hos Hilti og blev i 2003 udnævnt til divisionsdirektør og medlem af direktionen i selskabets hovedkvarter.
  • Kom til Danfoss som direktør for Danfoss Refrigeration & Air Conditioning Division i 2007.
  • Den 1. januar 2008 blev han udnævnt til Executive Vice President og COO og fik ansvar for ’Climate & Energy Divisions’ samt Danfoss Business System og Global Procurement.
  • Fra 1. juli 2017 adm. direktør i Danfoss.
Kilde: Danfoss

Foruden Danfoss Power Solutions omfatter Danfoss divisionerne Heating, Cooling og Drives, som hver især omsætter for omkring 10 mia. kr.

Inden for selskabets fire kerneområder er det ikke svært at se klimadagsordenen og EU’s klimamål som en stærk drivkraft for at trykke på speederen. Bygninger skal gøres energieffektive, emission skal reduceres og skibe skal elektrificeres for bare at nævne noget af det, der er undervejs på globalt plan.

Den danske industrivirksomhed sælger løsninger inden for energieffektivisering, elektrificering og sektorkobling, som alt sammen spiller ind i den grønne agenda.

»Inden for de tre områder vil vi være en af de prominente og ledende industrispillere,« slår Fausing fast.

Danfoss har for længst formet sig som en global spiller og med opkøbet af Eaton vil Danfoss-medarbejderne i runde tal være fordelt med en tredjedel i henholdsvis Asien, Europa og USA.

Hvis det lykkes Danfoss og Fausing at løbe forrest på teknologifronten, kan det imidlertid ifølge topchefen blive en afgørende milepæl for det danske industriklenodie.

»Det er ufatteligt motiverende at se den globale relevans og det potentiale, som vi først i virkeligheden er ved at pakke ud nu,« siger Kim Fausing.

BRANCHENYT
Læs også