Erhverv

Skønhedsgiganter bremser salg og promovering af hudblegning

Unilever og Johnson & Johnson stopper med at sælge produkter, der kan blege huden, under navne som Clean&Clear og Fair&Lovely.

Foto: Imaginechina via AP Images

Flere internationale giganter dropper eller skruer ned for markedsføringen af skønhedsprodukter, der lysner huden.

Unilever, der har danske Nils Smedegaard Andersen for bordenden, dropper ordet »fair« i den danske betydning »lys/blond« i produktet Fair & Lovely, der er et blegende middel. Det skriver Reuters.

Giganten Johnson & Johnson har helt droppet at sælge tilsvarende skønhedsprodukter, der har navnene Neutrogena og Clean&Clear, har New York Times berettet i sidste uge.

Det sker efter, der har været stigende fokus på racefordomme og -undertrykkelse og bevægelsen Black Lives Matter har vundet stadig stærkere fodfæste globalt.

»Vi anerkender, at brugen af ordene lys og hvid repræsenterer et ensidet ideal af, hvad der er skønhed, som vi ikke synes er rigtig, og det vil vi gerne adressere,« siger en talsperson fra Unilever til Reuters.

De blegende hudprodukter er særligt populære i Sydøstasien og Mellemøsten, skriver nyhedsbureauet.

De er produceret med henblik på at lysne mørke misfarvninger i huden, lyder det fra både Unilever og Johnson&Johnson, som dog også erkender, at produktet kan blive tolket anderledes af forbrugerne.

»Den offentlige samtale de seneste uger har gjort det klart, at nogle produkter i vores Neutrogena og Clean&Clear repræsenterer lys eller hvid hud som værende bedre end ens egen unikke hudtone. Det var aldrig intentionen –sund hud er smuk hud,« lyder det i en udtalelse fra Johnson&Johnson.

Unilever har tidligere været afsender på reklamer, der viser, hvordan en persons hudtone er forandret ved brug af et af de blegende produkter med ord som »forbedring«.

Men nu fastslår selskabet, at det vil gå bort fra den type markedsføring og i det hele taget viser kvinder med forskellige hudtoner.

Lignende produkter bliver også solgt af blandt andet L’Oreal og Procter&Gamble. De er ikke kommet med udmeldinger om, at de stopper salget af blegende skønhedsprodukter eller ændrer navnene på disse.

BRANCHENYT
Læs også