Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

DFDS vil skære 650 stillinger - lancerer ny plan

DFDS vil finde besparelser for 250 kr. om året. Det resulterer bl.a. i en reduktion i antallet af ansatte.

Corona rammer verden
DFDS skal skille sig af med 650 medarbejdere. Foto: Jens Dresling  Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

DFDS har sat en ny kurs, der skal tilpasse det danske rederi og logistikselskab til de nye markedsvilkår, og dermed bringe selskabet igennem coronakrisen og ud på den anden side.

Med den nye plan vil DFDS årligt finde besparelser for 250 mio. kr., og det betyder bl.a., at selskabet vil skille sig af med 650 ansatte. Heraf er 200 ansat i Danmark, oplyser DFDS i en meddelelse til fondsbørsen.

I øjeblikket har DFDS ca. 8.600 medarbejdere.

»Vores indledende tilpasning til Covid-19 er kommet godt i mål. Vi tager nu yderligere skridt for at sikre den langsigtede vækst og effektivitet. Samtidig fortsætter vi med at holde øje med nye muligheder, der kan opstå,« udtaler Torben Carlsen, der er topchef i DFDS i forbindelse med meddelelsen.

Omkostningerne til afskedigelserne ventes at løbe op i 100 mio. kr. i 2020, men samlet ventes den nye plan at påvirke resultatet for 2020 positivt med 50 til 75 mio. kr.

Den nye plan har følgende rummer følgende initiativer:

  • Salg af større industriløsninger til fragtkunder, der involverer både færge- og logistikdriften, kombineres i én enhed, der skal drive salget på tværs af DFDS’ organisation. Enheden bliver en del af Logistics Division. Foruden at styrke det kommercielle fokus afskaffes overlappende funktioner.
  • Som en konsekvens heraf vil Ferry Division fokusere på at levere pålidelige og omkostningseffektive services til speditører og vognmænd.
  • Fragt- og logistikdriften tilpasses de nye markedsvilkår, herunder optimeres driften af havneterminaler og kørsel.
  • Passagerkoncepterne er tilpasset i forhold til ændringerne i rejsemarkedet mod en højere andel af passagerer, der primært rejser for transportformål, herunder ferierejser. Ombordkoncepter og -tilbud er blevet forenklet.
  • En række forbedrings- og effektiviseringsprojekter vil forenkle og fokusere funktioner, der understøtter driften. Dette omfatter en omorganiseret og integreret IT og digital organisation samt reduktion af flere funktioner.
BRANCHENYT
Læs også