Erhverv

Facebook rammes af reklame-boykot fra flere store virksomheder

Den nye bevægelse ønsker at skabe opmærksomhed omkring den hadefulde og fjendtlige retorik, som præger internettet - heriblandt Facebook, som er den mest besøgte hjemmeside af sin slags på hele World Wide Web. Foto: AP/Marcio Jose Sanchez

Flere virksomheder vælger at boykotte reklamer hos internet-giganten Facebook, for at vise utilfredshed med platformens håndtering af hadefulde og fjendtlige opslag.

Det skriver Wall Street Journal.

Borgerrettighedsbevægelser, heriblandt The National Association of the Advancement of Colored People - NAACP - har opfordret virksomheder, som reklamerer på Facebook, til at deltage i protesten mod virksomhedens mangelfulde standsning af hadefulde ytringer og misinformation.

I løbet af sidste uge meddelte blandt andet Coca-Cola, Unilever og Levi Strauss & Co., at de vil deltage i en reklame-boykot - de seneste virksomheder, som har sluttet sig til kampagnen er Ford Motor, Clorox og Denny's, skriver avisen.

Den nye bevægelse ønsker at skabe opmærksomhed omkring den hadefulde og fjendtlige retorik, som præger internettet - heriblandt Facebook, som er den mest besøgte hjemmeside af sin slags på hele World Wide Web.

Mandag blev der ifølge Wall Street Journal registreret mere end 250 virksomheder, organisationer og individer, som havde vist engagement i kampagnen ved at bruge hashtagget #StopHateForProfit.

Hvorvidt kampagnen overhovedet vil have en påvirkning på Facebooks økonomiske forretninger er ikke umiddelbart klart, idet selskabet har verdens næststørste andel af det amerikanske marked for digitale annoncer, skriver Wall Street Journal.

Facebook-direktøren, Mark Zuckerberg, meddelte dog fredag, at selskabet vil foretage yderligere ændringer på sin platform, hvor opslag, som hævder, at bestemte grupper af mennesker udgør en trussel vil forbydes.

BRANCHENYT
Læs også