Serier

Dansk paradeindustri mangler en vinderformel i krisetider

Danmark dominerer stort på verdensmarkedet for høreapparater. Coronakrisen har imidlertid tydeligt illustreret udfordringerne.

Corona rammer verden
Her ses en test af høreapparater hos Oticon, som ejes af Demant. Arkivfoto: Jens Dresling

Den verdensomspændende coronakrise har tydeliggjort udfordringerne i den ellers så bredt anerkendte danske paradeindustri høreapparatsektoren.

Nedturen har været til at tage at føle på, og ingen ved rigtig, hvornår det for alvor vender.

»Industriens forretningsmodel har vist sig stærk i tider med vækst, men coronakrisen har vist industriens sårbarhed. For mig at se er det et godt tidspunkt at vurdere, om der skal kigges på mere strukturelle ting,« siger Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier.

Den store post er salgs- og markedsføringsomkostninger og så selvfølgelig vores produktionsomkostninger. De to elementer er noget, vi lige nu sidder og kigger mere strukturelt på for at sikre, at vi er velpositioneret efter krisen.

Morten P. Toft, vice president, investor relations & treasury, GN Store Nord

Over de seneste fem år har hverken danske Demant, ligeledes danske GN Hearing eller schweiziske Sonova evnet at øge fremgangen i overskudsgraden mere end omsætningsfremgangen.

»Det betyder også, at indtjeningen vil tage et stort dyk, hvis væksten forsvinder, senest illustreret af covid-19. Det kan være svært at gennemskue, hvilke strukturelle tiltag der kan iværksættes for at sikre fortsat god indtjening i hårde tider,« siger Jannick Lindegaard Denholt.

Hos GN Hearing vurderer Morten P. Toft, vice president, investor relations & treasury, at GN sagtens kan øge overskudsgraden ved at skære ned på forskning og udvikling. Det vil bare ramme selskabet på længere sigt. Spørgsmålet er så, hvad der ellers kan gøres.

»Den store post er salgs- og markedsføringsomkostninger og så selvfølgelig vores produktionsomkostninger. De to elementer er noget, vi lige nu sidder og kigger mere strukturelt på for at sikre, at vi er velpositioneret efter krisen,« siger Morten P. Toft.

Hos konkurrenten Demant afviser man problemstillingen.

»Det er jo netop høj skalerbarhed, der gør, at indtjeningen hurtigt forsvinder med omsætningen. Det virker naturligvis begge veje. Det er klart et mål, at alle forretningsområder, hver for sig, forbedrer marginen over tid. Når der løbende ikke er opnået stadig stigende marginer, er det, fordi vi hele tiden vælger at reinvestere i nye vækstmuligheder,« skriver selskabet.

I medicoindustrien har bl.a. Coloplast og Ambu modsat høreapparatkoncernerne oplevet stor succes på børsen ved at være i stand til hele tiden at forbedre indtjeningsevnen.

Der er dog ikke meget, der tyder på, at høreapparatkoncernerne vil være i stand til det samme.

»Overskudsgraden kommer næppe til at køre voldsomt op herfra. Det skyldes bl.a., at Demant og Sonova fortsætter med at købe høreklinikker. GN’s udfordring på det punkt er mere, at selskabet sælger meget til Amplifon (verdens største høreapparatforhandler, red.), hvor priserne også er lavere,« siger Niels Leth, aktieanalysechef i Carnegie.

BRANCHENYT
Læs også