Erhverv

DSV vil bruge 2 mia. kr. på at opføre Europas største logistikcenter

Fra 2021 til 2026 vil transportkoncernen opføre et logistikcenter fordelt på et 700.000 kvadratmeter stort areal ved Horsens.

DSV Panalpina med Jens Bjørn Andersen i spidsen vil nu bruge 2 mia. kr. på at udvide sine faciliteter ved Horsens. Foto: Lars Krabbe. Foto: Google Maps / Grafik: Anders Thykier

Den børsnoterede transportkoncern DSV vil nu opføre intet mindre end Europas største logistikcenter.

Derfor har koncernen købt 500.000 kvadratmeter jord i Lund ved Horsens, hvor DSV vil konsolidere sine nuværende faciliteter til et moderne og fremtidssikret logistikcenter fordelt på i alt 700.000 kvadratmeter.

DSV Panalpina
  • DSV Panalpina har hovedsæde i Hedehusene ved København og lokationer flere end 80 steder i verden.
  • Transport- og logistikkoncernen omsatte i 2019 for 94,7 mia. kr. og tæller 61.000 medarbejdere, hvilket gør DSV til en af de førende på den store scene.
  • I en pressemeddelelse forklarer adm. direktør for DSV Road Denmark, Simon H. Galsgaard, at udvidelsen er et led i strategien om at samle alle aktiviteter inden for forretningsområderne Air & Sea, Road og Solutions på én lokation for at sikre en mere effektiv drift og bedre løsninger.

    »Samtidig er Horsens et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til vores distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Vi har mange dygtige medarbejdere her, som vi gerne vil beholde, så vi er meget glade for, at vi med denne aftale kan fastholde vores tilknytning til byen,« lyder det fra Simon H. Galsgaard.

    DSV vil investere 2 mia. kr. i logistikcentret, der opføres på nabogrunden til koncernens nuværende afdeling og kommer til at indeholde en kontorbygning på 18.000 kvm, en cross dock-terminal til omfordeling af varer på 50.000 kvm samt logistikfaciliteter på et areal af op imod 270.000 kvm.

    Det betyder alt sammen, at byggeriet ikke blot er DSV’s hidtil største, men også overgår alle andre europæiske logistikcentre med kun én lejer.

    Planerne blev godkendt af Horsens Kommune på et ekstraordinært og lukket byrådsmøde tirsdag aften, hvilket naturligvis glæder borgmester Peter Sørensen (S).

    »Mig bekendt er dette det største salg af erhvervsjord i Horsens’ historie, så jeg er selvfølgelig glad for, at DSV har valgt at placere sit nye center i vores kommune,« forklarer Peter Sørensen, som kan se frem til, at antallet af arbejdspladser på egnen vil stige fra 750 til over 1.000.

    Derudover indebærer projektet også, at kommunen planlægger at anlægge en omfartsvej, der skal give virksomhederne i området nemmere adgang til E45-motorvejen og aflaste de mindre veje.

    Det første spadestik bliver taget i august 2021, så DSV kan tage centret i brug i slutningen af 2022 eller begyndelsen af 2023. Først i 2026 forventes hele byggeriet dog at kunne afsluttes.

    Koncernen solgte for et par år siden et andet logistikcenter ved Horsens til pensionselskabet Sampension i en såkaldt sale and lease back-transaktion, hvor DSV i stedet indgik en lejekontrakt på syv år.

    Det var et led i asset light-strategien, der skal gøre forretningen mere agil og indebærer, at koncernen vil eje stadigt færre af sine 1100 lokaliteter. Med det nye center som en bemærkelsesværdig undtagelse.

    Samtidig indskriver projektet ved Horsens sig i DSV’s kapløb med konkurrenter som DHL og Kuehne+Nagel om at blive klimaneutral hurtigst muligt. Verdens fjerdestørste speditionsforretning har derfor i første omgang lanceret et mål om at reducere udledningen af CO2 fra sine egne kontorer, lagerbygninger og firmabiler med 40 pct. inden 2030.

    Aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank peger i den forbindelse på, at DSV ser ud til at klare coronakrisen betydeligt bedre end frygtet i kraft af eksempelvis de stigende rater på luftfragt. Hvilket altså giver koncernen med Jens Bjørn Andersen i spidsen overskud til at investere kraftigt i fremtidens efterspørgsel her og nu.

    »E-handel vokser jo ret voldsomt, og Danmark er på mange måder et knudepunkt for transporten i Nordeuropa, så derfor er beliggenheden ved Horsens attraktiv,« forklarer Mikkel Emil Jensen.

    BRANCHENYT
    Læs også