Grød vil åbne sin første restaurant uden for Danmark

Restaurantkæden Grød vil næste år åbne i udlandet. Samtidig har coronakrisen kostet dyrt. Kæden forventer i år sit første underskud nogensinde.

Foto: Carsten Bundgaard

Den kendte københavnske restaurantkæde Grød er godt på vej til at åbne sin første restaurant uden for Danmark, selv om coronakrisen endnu ikke er ovre.

I løbet af næste år er det planen, at Grød, der i dag har otte restauranter i hovedstadsområdet og en enkelt i Aarhus, skal åbne en grødbar, som kæden selv kalder sine restauranter, i Norge.

»Vi er ret langt med planerne i forhold til at lancere Grød i Oslo, selv om coronaen har sat det lidt på pause. Men nordmændene elsker at spise grød. Forhåbentligt kan vi åbne deroppe i foråret 2021,« siger Grøds stifter og ejer Lasse Skjønning Andersen.

Han lægger ikke skjul på, at restauranten i Oslo er en prøveballon, der bliver sendt op for at teste, om udlandet har appetit på Grød-konceptet. Ender det med en succes, bliver restauranten i den norske hovedstad næppe den sidste uden for landets grænser.

»Hvis vi kan bevise, at vi kan klare os i Oslo, så er vi et helt andet sted om to-tre år. Så skal der virkelig trykkes på speederen i forhold til at ekspandere internationalt,« siger Lasse Skjønning Andersen, der åbnede den første Grød-restaurant på Nørrebro i 2011.

De internationale vækstplaner kommer oven på et forår, hvor coronakrisen har kastet mørke skygger over kæden.

Ligesom landets øvrige restauranter er Grød blevet hårdt ramt på pengepungen, efter at Danmark blev lukket ned og kunderne blev hjemme. Faktisk så hårdt, at Grød i år for første gang står til at indkassere røde tal på bundlinjen.

Ifølge Lasse Skjønning Andersen er det endnu usikkert, hvor stort det forventede underskud bliver, men det lander nok et sted mellem »et nul og nogle millioner«, fortæller han.

Siden lanceringen for snart 10 år siden er det ellers kun gået frem for Grød, der hvert år har leveret sorte tal på bundlinjen og en stigende bruttofortjeneste.

Sidste år var ingen undtagelse.

Selskabet kom ud af 2019 med en bruttofortjeneste på 13,3 mio. kr. mod 11 mio. kr. året før. Bundlinjen voksede samtidig fra et plus på knap 1 mio. kr. i 2018 til 1,2 mio. kr. sidste år.

Samtidig voksede egenkapitalen fra 5,4 mio. kr. til 6,6 mio. kr.

Men så kom coronaen. Og især lukningen af grænserne har gjort ondt, da en stor procentdel af Grøds kunder er turister.

»Sidste år på samme tid kom 24 pct. af vores omsætning fra turister. I år er det indtil videre 4 pct. Det kan godt mærkes,« siger Lasse Skjønning Andersen.

Alligevel tør Grød-stifteren godt udråbe sig selv og resten af kæden til sejrherre over coronakrisen. I hvert fald indtil videre.

For i stedet for at sende medarbejderne hjem i stor stil, valgte Grød at satse på at holde liv i forretningen via take away - og det har holdt omsætningen oppe og grødbarerne flydende.

»Foråret har været en sindssyg tid. Krisen har været en trykprøve af hele vores organisation og vores koncept. Men medarbejderne har knoklet røven ud af bukserne. Så jeg tør godt erklære, at vi har vundet 1. halvleg af krisen,« siger Lasse Skjønning Andersen.

»Vi er en velpolstret virksomhed, vi har ingen lån og vores vækst er organisk. Men selvfølgelig har vi været nervøse. Men jeg har været overbevist om, at vi nok skulle klare den,« fortsætter han.

Grød stikker på mange måder ud i det danske restaurationslandskab. Selv om der stadig skal tjenes penge, løber der en tydelig idealistisk linje gennem Grøds koncept.

At skabe »fed energi« er f.eks. en integreret del af forretningskonceptet, ligesom der er stor fokus på bæredygtighed.

Og så er der stifteren Lasse Skjønning Andersen, som hurtigt er blevet et kendt ansigt via sine hyppige tv-optrædener i bl.a. Go’ Morgen Danmark.

Han har tidligere beskrevet sig selv som en »sær blanding af en socialistisk anarkist fra en haveforening i Sydhavnen og købmand fra Jylland«. Samtidig har han åbent fortalt om sine problemer i ungdommen med hash og ungdomskriminalitet, inden han lagde sit liv om.

Netop derfor står Grød nu også foran et valg, der potentielt kan sætte idealismen under pres, og som Lasse Skjønning Andersen selv kalder et dilemma.

For skal konceptet udvides til udlandet, kræver det frisk kapital fra investorer udefra. Og interessen er bestemt tilstede.

»Vi har gode muligheder for at få kapital ind. Vi har snakket med rigtige mange investorer - herunder også nogle store udenlandske investorer,« siger Lasse Skjønning Andersen og fortsætter:

»Hvis vi for alvor skal ud i verden med vores koncept, så skal vi have nogle muskler ind på et tidspunkt. Det er 100 procent sikkert. Og så bliver det spændende at se, om vi kan enes om den hårfine balance mellem fed energi og idealisme og hårde tal på bundlinjen,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også