Erhverv

Parkeringstjeneste i shitstorm efter at have trukket 300 kr. fra kunders konti

Det vælter ind med kritik af den nordjyske parkeringstjeneste Parkpark, efter firmaet har trukket 300 kr. fra flere hundrede kunder på grund af ændringer i tjenestens betingelser.

Foto: Jens Henrik Daugaard Foto: Jens Henrik Daugaard

Parkeringsfirmaet Parkpark, der bl.a. er ejet af serieiværksætteren Mads Peter Veiby, er endt ud i en regulær shitstorm, efter selskabet har ændret sine forretningsbetingelser og trukket 300 kr. fra sine kunders konti.

Fra før at skulle betale for hver enkelte parkering, skal man som Parkpark-kunde nu betale forud for parkeringen. Og i den forbindelse har selskabet valgt at trække beløbet fra kundernes konti, hvilket har skabt røre.

På Trustpilot er der inden for 24 timer tikket hundredvis af anmeldelser ind, hvor kunderne udtrykker deres utilfredshed med betalingen.

»Jeg har brugt appen måske en gang og for mindst et år siden. Jeg tilknyttede mit firmakort, for man betaler jo efter forbrug. Nu har Parkpark så trukket 300 kr. på kortet, og tilbage står jeg med udfordringen om at få det hele ryddet op igen,« skriver en af de utilfredse brugere af Parkpark.

»Det er rent tyveri at trække 300 kroner med et varsel på en dag, og uden mulighed for at sige fra. Jeg har for lang tid siden downloadet appen, men aldrig anvendt den, så jeg er ikke interesseret i at betale forud for noget, jeg nok aldrig får brug for,« skriver en anden bruger på Trustpilot.

Flere kunder skriver desuden på både Trustpilot og Facebook, at de har forsøgt at komme i kontakt med Parkpark med henblik på at få pengene tilbage, men at det ikke har været muligt at komme igennem til selskabet telefonisk. Andre kalder sagen for ”svindel”, ”fusk” og ”rådden moral”.

Finans er lykkedes med at få kontakt til Michael Buch Sandager, som er adm. direktør i Parkpark. Han fortæller, at der er tale om en varslet ændring i betingelserne, og at kunderne er blevet kontaktet om den.

»Vi har haft de samme betingelser de sidste syv år. Der står i dem, at vi kan ændre betingelserne, som vi har lyst til. Vi valgte at ændre betingelserne, og spurgte forbrugerombudsmanden, som svarede, at 30 dage ville være en rimelig varsling,« fortæller Michael Buch Sandager og uddyber:

»Vi valgte at varsle med 45 dage, så i midten af marts måned sendte vi e-mails ud til vores brugere, hvor vi varslede at det sker. Der er naturligvis altid nogen, som ikke læser det her, og dem må vi håndtere efterfølgende.«

På Trustpilot udtrykker kunderne også deres utilfredshed med, at de ikke er blevet varslet i god nok tid – i flere af anmeldelserne skriver folk, at de først har modtaget varslingen få dage før ændringen trådte i kraft.

Årsagen til ændringen er ifølge direktøren, fordi Parkpark har haft store omkostninger i forbindelse med kreditkortgebyrer og dårlige betalere. Man har derfor besluttet at trække 300 kr., som skal stå på brugernes konto.

Nu står i overfor en shitstorm, efter der er blevet trukket penge fra kunder, som måske ikke har brugt jeres service i lang tid. Hvorfor ikke gøre det til et aktivt valg i stedet for, at I ændrer betingelserne?

»Det har været et valg, vi har taget. Parkering er et lavinteresseområde for mange, og vi tror ikke, at vi ville få nogen respons, hvis vi bare spurgte kunderne, om de vil være med til det her,« siger han og tilføjer.

»Vi har også valgt at sige, at vi laver den her ændring, og vi har sagt, at vi udmærket kan forstå, hvis kunderne ikke vil være med til at indsætte penge hos os, men så må de bare handle ved vores konkurrenter i stedet for.«

Men er der ikke noget moralsk forkasteligt ved at man trækker penge fra kunder, som man måske godt ved, ikke har tænkt sig at bruge den service her, og som I ved måske ikke læser de her mails?

»Vi har som sagt meldt ud med 45 dages varsel og sendt adskillige e-mails og SMS’er ud til kunderne og varslet det, så godt vi overhovedet kunne. Jeg synes, at vi har gjort det så etisk korrekt, som vi overhovedet kan gøre. Vi har ingen interesse i at lave en service, hvor vi vil tage røven på folk.«

Michael Buch Sandager fortæller, at kunderne uden problemer kan få udbetalt det trukne pengeløb ved at logge ind på sin Parkpark-konto.

»Vi betaler pengene tilbage uden diskussion, hvis folk kontakter os. Det koster ikke noget gebyr, der er ikke problemer i det overhovedet. Ring til os, så er pengene tilbage på din konto inden for to timer,« siger han.

Han afviser, at Parkpark har handlet forkert eller spekuleret i, at nogle af kunderne ikke vil opdage, at pengene er blevet trukket fra deres konto.

Til Ekstra Bladet udtaler seniorjurist Martha Nør Kjeldsen fra Forbrugerrådet Tænk:

»Det lader ikke til at være lovligt, det som ParkPark har gjort. For de har trukket pengene uden at have fået samtykke fra kunderne, og det strider imod betalingsloven. Du skal simpelthen give samtykke, før nogen kan trække penge fra dig på den måde.«

BRANCHENYT
Læs også