Erhverv

Dansk natklubimperium med vokseværk: Har åbnet 40 barer på et år

Barkoncernen Rekom Group satte fart på opkøbene i 2019, hvor antallet af nye barer steg kraftigt. Coronakrisen kommer dog til at ramme hårdt, forudser ledelsen i nyt regnskab.

Den danske iværksætter og barveteran Adam Falbert. Arkivfoto: Peter Hove Olesen.

Den danske nattelivskoncern Rekom Group, der hører til blandt Nordens største, har haft fart på væksten gennem 2019.

Hele 40 nye barer og natklubber blev i løbet af året føjet til porteføljen, der i dag tæller mere end 120 barer og natklubber i Danmark, Norge og Finland.

Det viser et nyt årsregnskab, som Rekom Group netop har offentliggjort.

Herhjemme ejer Rekom Grouop kendte barer og barkæder som A-Bar, Heidi’s Bier Bar, Den Glade Gris, Hornsleth Bar og flere barer i den aalborgensiske festgade Jomfru Ane Gade.

Bag det hele står stifter og adm. direktør Adam Falbert, der åbnede sin første bar som 23-årig og for to år siden solgte aktiemajoriteten i Rekom Group til kapitalfonden Catacap for et trecifret millionbeløb.

Rekom Group kommer ud af året, som ledelsen i regnskabet selv omtaler som »tilfredsstillende«, med en omsætning på 750 mio. kr., mens driftsresultatet lander på knap 102 mio. kr.

Bundlinjen viser et plus på 12 mio. kr.

2019 var første år, hvor Rekom Groups regnskab fulgte kalenderåret. Tidligere har Rekom Group kørt med såkaldte skæve regnskabsår - det blev dog ændret fra 2017/18, som var et overgangsår, der dækkede over 18 måneder.

Derfor er det svært at sammenligne sidste års regnskab direkte med året før, hvor omsætningen over 18 måneder landede på knap 816 mio. kr., mens driftsresultatet lød på 125 mio. kr.

Det høje væksttempo så i årets første måneder ud til at fortsætte i 2020 – lige indtil coronakrisen ramte og lukkede nattelivet ned.

Ifølge regnskabet havde Rekom Group i 2020’s første to måneder en omsætningsvækst på næsten 40 pct. i forhold til samme periode sidste år. Men efter coronakrisen ser 2020 ud til at blive et år, hvor de sorte tal på bundlinjen bliver vekslet til røde.

»Som følge af Covid-19 vil omsætningen falde og årets resultat vil blive negativt. Rekom Group vurderer dog, at der er sikret tilfredsstillende med likviditet til året gennem kapitalindskud, støttepakker, omkostningsreduktioner og øgede lånefaciliteter,« står der i regnskabet.

Adam Falbert, der er søn af Ekstra Bladets tidligere chefredaktør Bent Falbert, tjente omkring 262 mio. kr., da han solgte aktiemajoriteten i Rekom Group til Catacap.

Han har tidligere fortalt, hvordan Rekom Group under coronanedlukningen tabte »2-3 mio. kr.« om dagen.

BRANCHENYT
Læs også