Erhverv

Coronakrisen kløver Novozymes' forretning i to

Enzymkoncernen Novozymes har solid vækst på nogle områder, mens salget på andre er sendt helt i dørken.

Ester Baiget overtog for nylig jobbet som adm. direktør i Novozymes efter den mangeårige topchef, Peder Holk Nielsen. Foto: Novozymes.

Hvis begrebet gynger og karruseller nogensinde har været relevant, så er det bare at kigge på Novozymes’ tal for årets første seks måneder.

Enzymkoncernen omtaler det samlede billede til markedet som udtryk for »solid vækst,«, og fremgang er der da også sammenlignet med året før.

Selskabet er således kommet ud af årets første seks måneder med en vækst på 4 pct. sammenlignet med en tilbagegang på 3 pct. for samme periode sidste år.

»Jeg er tilfreds med udviklingen i første halvår 2020. Vi så vækst i vores to største forretningsområder og leverede en solid præstation for halvåret,« udtaler Ester Baiget, adm. direktør i Novozymes, i en kommentar til tallene.

Mere interessant er det dog, hvordan salget har udviklet sig i de seneste tre måneder.

Her har ikke mindst den største division, vaskemidler, leveret en fremgang på hele 11 pct., hvilket umiddelbart harmonerer ganske logisk med den store nedlukning, der har vundet sted verden over som følge af coronakrisen. Når flere mennesker er derhjemme, vasker de også typisk mere tøj.

Det kommer Novozymes til gode, eftersom det danske selskab leverer enzymer til en række vaskemidler.

Anderledes skidt står det til i divisionen for bioenergi, hvor salget er kørt helt i grøften med et fald på 37 pct. i andet kvartal. Det skyldes også coronakrisen, eftersom langt flere mennesker blev hjemme og dermed sendte forbruget af brændstof helt til tælling.

Novozymes’ forventninger til hele 2020 er fortsat suspenderet.

BRANCHENYT
Læs også