Erhverv

Vi vil have alkoholfrie øl - antallet sætter rekord

På 10 år er udbuddet af danskproducerede alkoholfrie øl gået i vejret.

Mikrobryggeriet Mikkeller er et af de bryggerier, der blandt andet laver mange varianter af øl med lavt alkoholindhold. Foto: Mads Nissen.

For 10 år siden blev der ofte klukket lidt i krogene, når nogen bestilte en alkoholfri øl. Sådan er det ikke længere. På fem år er salget i mængder femdoblet.

I de tre år 2010, 2011 og 2012 var de kun to alkoholfrie danske øl på markedet. Det var Tuborg Super Light og Royal Free. De færreste var mildt sagt begejstrede for smagen, og salget var nærmet ikke til at måle.

Men siden 2012 er der sket en heftig udvikling inden for brygningen af alkoholfri øl. Indtil videre kan forbrugerne i år vælge mellem 57 forskellige danskproducerede alkoholfrie øl, og nye kommer hele tiden til.

Sidste år drak danskerne godt 4,7 mio. liter alkoholfrit øl mod blot 928.000 liter i 2014, viser er opgørelse fra Bryggeriforeningen.

»Bryggerierne er ganske enkelt blevet dygtigere til at brygge alkoholfrie øl, som smager godt. Samtidig er det blevet socialt acceptabelt at nyde en øl uden alkohol. I visse kredse er det endda ret hipt,« siger Niels Hald, der er direktør i Bryggeriforeningen.

Alene sidste år blev der lanceret 29 nye alkoholfrie øl fra de danske bryggerier. Det var dobbelt så mange som året før, og indtil videre er der i år blevet sendt yderligere syv alkoholfrie varianter på markedet, viser en analyse fra Beerticker foretaget for Bryggeriforeningen.

Det er især bryggeriet Mikkeller, der har udviklet de alkoholfrie varianter fra 2013 og frem. Med 16 forskellige alkoholfrie øl har Mikkeller det største udbud i den kategori.

Mens det tidligere blot var muligt at købe pilsner-øl uden alkohol er sortimentet spredt ud til at omfatte alkoholfrie varianter som Pale Ale, Hvedeøl, Sour Ale, IPA’ere og mange flere.

17 af de nuværende 57 alkoholfrie øl er desuden økologiske.

I det hele taget er alkoholindholdet i nye danske øl faldet betydeligt gennem årene.

I 2013 lå den gennemsnitlige alkoholprocent i nye ølvarianter på 6,94 pct. Siden da har den været jævnt faldende og lå i 2019 på 6,31 pct.

Tre ud af fire øl der sælges i Danmark er Pilsner og Classic, som typisk har en alkoholprocent på 4,6. Øl på op til 0,5 pct. må betegnes som ”alkoholfrie” ifølge dansk lovgivning.

BRANCHENYT
Læs også