Erhverv

Carlsberg hårdt ramt af coronakrisen - salget og indtjeningen dykker

Omsætningen i andet kvartal faldt med 14,6 pct. og driftsoverskuddet med 8,9 pct. i første halvår.

Carlsberg advarede allerede den 2. april om, at man ikke kunne forudse indtjeningen for 2020 på grund af coronakrisen.  Foto: REUTERS/Stephen Hird

Coronakrisen kradser alvorligt hos Carlsberg. Bryggeriet rammes i alle sine tre regioner, og det giver faldende salg og dermed faldende indtjening.

I første halvår faldt salget målt i volumen med 7,7 pct., og omsætningen gik tilbage med 11,6 pct. I andet kvartal - hvor man blev ramt fuldt ud af coronakrisen - var faldet på 14,6 pct.

Selv om det er dystre tal, så er det åbenbart bedre end markedet ventede. Carlsberg-aktien åbner med en stigning på over 4 pct. Formentlig fordi investorerne havde frygtet noget endnu værre.

Et fald i det organiske driftsoverskud - dvs. uden at indregne opkøb/frasalg - på 8,9 pct. i første halvår er ifølge Credit Suisse langt bedre end frygtet. Ifølge bankens analytikere var konsensus forventningerne et fald på 25 pct. i "organisk ebit".

Banken skriver videre i en note til opdateringen, at Carlsberg er lykkedes med at få indtjeningsmarginalen til at vokse med 50 basispoints, og at det endnu engang viser, hvor god Carlsberg Gruppen er til at holde en stram omkostningsstyring.

Carlsberg har ikke udsendt en decideret halvårsrapport, men fordi man har suspenderet at komme med forventninger for hele året, er der udsendt en fondsbørsmeddelelse med de foreløbige tal.

Bryggeriet fastholder dog, at man stadig ikke har så meget fast grund under fødderne, at man tør offentliggøre forventninger til indtjeningen for hele året, der dermed fortsat er suspenderet.

Den egentlige halvårsmeddelelse kommer først den 13. august som tidligere meddelt.

På Carlsbergs største marked, som er Vesteuropa, har der været en bedring i forretningen mod slutningen af andet kvartal.

Det skyldes, at flere lande gradvist har genåbnet for normal forretning og dermed også barer og restauranter i et vist omfang.

I Asien og Kina, som var først med genåbningen, har der været ”et stærkt rebound” og indtjeningen er blevet forbedret væsentligt, skriver Carlsberg i meddelelsen.

I Østeuropa, som ikke har været lukket ned helt så drastisk som i de to andre regioner, er det gået bedre. Blandt andet fordi man i overvejende grad sælger til detailhandlen og ikke er så stærkt eksponeret inden for barer og restauranter.

Carlsberg har vundet markedsandele i Rusland i kvartalet, men det er sket på bekostning af profitabiliteten - det såkaldte price/mix. Altså at man har været nødt til enten at sænke priserne eller har solgt billigere varianter frem for de dyrere.

BRANCHENYT
Læs også