Erhverv

200 år gammelt whisky-mærke kommer i papirflaske

Spiritusproducenten Diageo vil fra 2021 lancere sin kendte whisky i en papirflaske lavet af genbrugspapir.

Den kendte Johnnie Walker whisky kan fra begyndelsen af næste år købes i en papirflaske lavet af genbrugstræ. Foto: Diageo.

De fleste kender den britiske gentleman, der med høj hat, stok og hastige skridt pryder etiketten på enhver flaske Johnnie Walker-whisky.

Nu skal han også sidde på en Johnnie Walker Black Label - men på en flaske lavet af genbrugspapir.

Diageo hævder, at selskabet har skabt »verdens første 100 pct. plasticfri papirflaske til spiritus« og baseret på genbrugstræ.

Den nye flaske vil blive sendt på markedet i begyndelsen af 2021, skriver Diageo i en meddelelse.

I Danmark har Carlsberg i nogle år eksperimenteret med en øl-genbrugsflaske, der ligeledes er lavet af papir og af genbrugstræ.

Diageo er gået i partnerskab med Pilot Life, der er et ventureselskab, og sammen har de to skabt selskabet Pulpex Limited, der arbejder inden for bæredygtige emballager.

Pulpex har desuden planer om at levere papirflasker til andre firmaer, som Diageo ikke konkurrerer direkte mod.

F.eks. ligger der aftaler med Unilever-koncernen, der vil fylde Lipton-iste på de nye flasker, og sodavandsproducenten PepsiCo. De to firmaer vil begge følge trop med den ny emballage næste år.

De fleste Johnnie Walker-whisky’er sælges i enten glasflasker eller emballage lavet af plastic. Produktionen af glasflasker er energitung, og flasker af plastic har sine helt egne miljømæssige problemer.

Det er meningen, at kunder, der køber Johnnie Walker i den nye papirflaske, kan smide dem direkte ud til genbrug.

Andre drikkevareproducenter leverer allerede produkter i papiremballage, men problemet er, at de ofte er sprøjtet på indersiden med et tyndt lag plastic for at sikre dels holdbarhed og dels, at væsken ikke opløser papiret.

Men Diageo siger, at deres kommende papirflasker er uden denne plastikoverflade på indersiden.

Diageos forbrug af plastikemballage til sine produkter udgør mindre end 5 pct. i alt, men sammen med Unilever og Pepsi har de sat et mål om at ville reducere plasticandelen som en del FN’s verdensmål for en mere bæredygtig udvikling inden 2025.

Johnnie Walker kan føre sin historie 200 år tilbage, hvor John Walker drev en købmandsbutik, mens han blot var teenager. Fra 1825 solgte John Walker spiritus, der foruden whisky også omfattede rom, cognac og gin.

Det mest kendte whisky fra producenter er Johnnie Walker Red Label, og mærket blev en del af Diageo i 1997, hvor Guinness fusionerede med Grand Metropolitan og skabte Diageo.

Diageo er verdens største producent af øl, vin og spiritus med hovedkvarter i London og sidder på en lang række af verdens største mærker inden for alkohol.

BRANCHENYT
Læs også