Panasonic vil booste Teslas batterier med 20 pct.
Samtidig skal de være fri for det problematiske mineral kobolt i løbet af to til tre år.
Panasonic har en plan om at øge energiydelsen med 20 pct. i de batterier, der anvendes af Tesla i bilfabrikkens elektriske biler.
Den øgede »energitæthed« skal opnås inden for fem år, og samtidig vil Panasonic udvikle batterier, der er helt fri for kobolt inden for to-tre år. Det siger Yasuaki Takamoto, der er batterichef i Panasonics amerikanske afdeling, til Reuters.
Det er første gang, at Panasonic fremlægger sine forventninger, og det ses som en tydelig markering af, at selskabet vil gøre alt for at være blandt de førende på området.
Panasonic er den største batterileverandør til Tesla og introducerede sit batteri ”2170”, da Tesla sendte sin Model 3 på gaden.
”2170” er et batteri, der fungerer på litium med en kombination af nikkel og kobolt som katode. Ifølge analytikere har dette batteri allerede den højeste "energitæthed" af alle til bilindustrien.
Hvis det lykkes Panasonic at styrke energiindholdet, vil det øge antallet af kilometer, en elbil kan køre på en enkelt opladning.
Desuden vil et kobolt-fri batteri skære i omkostningerne på et komponent, der er dyr. Og ikke mindst hjælpe i forhold til de etiske overvejelser, der er omkring produktions- og arbejdsforholdene for arbejderne, der udvinder mineralet. Typisk i Den Demokratiske Republik Congo.
Teslas topchef Elon Musk har i lang tid efterspurgt kobolt-fri batterier, og indtil videre er det lykkedes Panasonic at nedbringe indholdet af kobolt i sin NCA-katode til under 5 pct., skriver Reuters.
Panasonic var indtil for nylig den eneste leverandør af batterier til Tesla. Siden har Tesla også købt batterier af kinesiske CATL og sydkoreanske LG Chem.