Erhverv

Novo-rivals supersællert fortsætter frem trods prispres

Fremgangen er ifølge Eli Lilly drevet af øget efterspørgsel, der delvist opvejes af lavere realiserede priser. Foto: AP Photo/Jeff Chiu

Novo Nordisks store amerikanske konkurrent, Eli Lilly, har haft pæn fremgang i salget af GLP-analogen Trulicity, selv om midlet var ramt af prispres i USA.

Salget af Trulicity, der konkurrerer med Novos GLP-1-midler, Ozempic og Victoza, er steget 20 pct. til 1230 mio. dollar, og ligger dermed på linje med forventningerne blandt analytikere, der forud for regnskabet estimerede et salg på 1223 mio. dollar ifølge Bloomberg News.

I USA har Trulicity ligeledes øget salget med 20 pct. til 952,5 mio. dollar. Fremgangen er ifølge Eli Lilly drevet af øget efterspørgsel, der delvist opvejes af lavere realiserede priser.

- Trulicitys lavere realiserede priser i USA skyldes hovedsageligt højere rabatter og ændringer i segmentmixet, hvilket delvist opvejes af højere listepriser, skriver Eli Lilly i regnskabet.

Lillys insulinsalg er samlet set faldet i andet kvartal.

Salget af Humalog, der konkurrerer med Novos Novolog, er dykket 18 pct. til 555,1 mio. dollar og lander en del under forventningerne i markedet om et salg på 616,7 mio. dollar.

Salget af Basaglar er uændret 290,4 mio. dollar mod estimeret 299,7 mio. dollar. Salget af det ældre humane insulin, Humulin, er faldet 3 pct. til 313,6 mio. dollar. Her er der dog tale om en positiv overraskelse i forhold til de ventede 296,3 mio. dollar.

BRANCHENYT
Læs også