Erhverv
BREAKING

Coronakrisen har sat ny strøm til dansk dyst mod Amazon

Den amerikanske onlinegigant Amazon er på vej ind i Skandinavien. Forårets krise i detailhandlen, da pandemien ramte Danmark, kan have styrket hjemlige selskaber til konkurrencen.

Alle steder i dansk detailhandel, både hos de fysiske butikker, kæder og onlineselskaber, følges nøje med i Amazons nye ekspansion til i første omgang Sverige. Foto: Stine Bidstrup

Danske online- og detailbutikker er bedre rustet til kampen mod den globale gigant Amazon end for få år siden. Faktisk kan coronakrisen i år havde rustet de danske selskaber yderligere i konkurrencen.

Det vurderer en lang række danske aktører, netop som Amazon har bekræftet, at selskabet er ved at etablere sig i Sverige - og måske på sigt Danmark og Norge.

Mange danskere handler allerede flittigt hos Amazon via især koncernens tyske og britiske salgssider. Gennem flere år har det i den danske detailhandel været ventet, at Amazon også kommer i en dansk version.

»Da Amazon rullede ud i USA, Tyskland og England, blev markedet lidt taget på sengen, da aktørerne ikke var forberedt på en gigant af den størrelse, som rullede sig ud. Vi har haft tid til at forberede os her,« mener Niels Ralund, direktør for erhvervsorganisationen FDIH, som organiserer netbutikker.

Udviklingen i foråret 2020, hvor coronakrisen satte ind og pressede dele af detailhandlen i bund gennem en periode, kan også have skabt en ny situation i flere danske selskaber.

Store dele af detailhandlen brugte perioden til at tænke på nye salgsmetoder – især digitale. Og samtidig valgte flere forbrugere end nogensinde før at købe ind online. Også nye forbrugergrupper.

»E-handel i Danmark har fået et ordentligt boost her. Og coronakrisen fik de detailvirksomheder, som tøvede eller var i tvivl, til at hoppe med på e-handel. Det har mindet alle om, at det er noget, som man skal tage seriøst,« mener Jan Damsgaard, professor i digitalisering på Copenhagen Business School.

Den hurtige omstilling har givet danske selskaber mere at stå imod med, den dag Amazon træder ind på dansk jord. Både på grund af mere erfaring med e-handel, men også fordi der kom mere fokus på lokale leverandører.

Det vurderer Toke Lund, international e-commerce direktør i det digitale konsulenthus Novicell.

»Men i forhold til Amazon er det nok kun at kradse lidt i overfladen. De kommer med en styrke af den vilde slags,« siger han.

Amazon har erobret store markedsandele i de europæiske lande, hvor den amerikanske gigant først gik i land. Så der er også noget at frygte, selvom onlinehandel er veletableret i Danmark nu, mener Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør for Index Retail, som står bag butikskæderne Bog & Idé og Legekæden.

»Amazon kommer til et modent dansk marked. De kan ikke komme med det vilde ridt som i andre lande, da danske kunder er fortrolige med onlinehandel. Så Amazon får det ikke så nemt, som da de gik ind i Frankrig og Tyskland,« siger Marianne Lyngby Pedersen og fortsætter:

De kommer med en styrke af den vilde slags.

Toke Lund, e-commerce direktør i Novicell

»Udfordringen er, at de har så mange penge, at hvis de virkelig vil, kan de bare tage underskud her i en årrække og køre hårdt på med at investere. Det kan de færreste danske virksomheder tillade sig.«

Finans har uden held forsøgt at få en kommentar hos Amazon-koncernen til de skandinaviske planer.

BRANCHENYT
Læs også