Coop bygger Fakta-butikker om til en helt ny discountkæde
Dagligvarekoncernen vil tage kampen op mod Netto, Rema 1000, Lidl og Aldi. Derfor ombygges nu Fakta-butikker under nyt navn, farve og butiksindhold.
Mens andre discountkæder er buldret frem, har den danske dagligvarekoncern Coop Danmark det svært med dens Fakta-kæde. Derfor er Coop i gang med en stor test, der skal bane vejen for en helt ny dansk discountkæde.
I første omgang bliver 13 af de nuværende 350 Fakta-butikker ombygget og åbner i begyndelsen af september under navnet ”Coop 365”.
Ifølge koncerndirektør Jens Visholm er målet at lave en test af et nyt butiksformat, der placerer sig mellem discountbutikker og supermarkeder. Det med væsentligt flere varer, end man kender det i dag i Fakta-kæden – og med moderniseringer samt nye tiltag.
De fem danske discountkæder sidder samlet på op mod 40 pct. af markedet. Fakta er i den sammenhæng i dyst med Netto, Rema 1000, Lidl og Aldi.
Mens Fakta faktisk har lukket en række butikker, har Netto, Rema 1000 og Lidl fortsat ekspansionen.
»Hos os udgør discountsektoren kun 20-25 pct. af det samlede salg, mens det på markedet er 40 pct. Det skal vi have vores andel i. Samtidig ændrer forbrugernes krav til deres dagligvarebutik sig. Derfor kører vi en test året ud med de 13 butikker, hvor forbrugerne kan være med til at afgøre, hvordan fremtidens lavprissupermarked skal se ud,« siger Jens Visholm.
I begyndelsen af 2021 vil koncernen derefter træffe beslutning om, hvorvidt de 350 Fakta-butikker eller andre af koncernens butikker også skal ombygges til Coop 365.
Det nye navn er valgt ud fra, at butikkerne skal være kundernes hverdagsbutik. Desuden bliver butikkernes vanlige farve, rød, ændret til grøn, der lægger sig op af Coops varemærke 365.
Coop Danmark har ikke lagt skjul på, at Fakta-kæden gennem nogle år været en stor udfordring og kostet dyrt i tab. Også selv om kæden i 2019 atter gav overskud og ifølge ledelsen derfor nu er i en ”stabiliseringsfase”.
Gennem en periode har der været fokus i Coop på fremtiden for Fakta, og i maj sagde bestyrelsesformand Lasse Bolander til Finans om den aktuelle situation:
»Fakta og discount er vores udfordring. Vi skal sikre, at den kæde er et attraktivt alternativ blandt discountbutikkerne. Vi skal finde vores kendetegn. Den udfordring var der også før corona, men er accelereret af krisen. Vi skal nu videre med det projekt i en fart.«
Coop har gennem en periode lavet en lignende test i enkelte butikker under navnet Coop Hverdag.
»Erfaringerne fra det er brugt i udviklingen af Coop 365. De 13 testbutikker får eksempelvis 600-700 flere varer på hylderne end normalt kendes i discount. De næste måneder skal vi have kundernes reaktioner i de byer, hvor butikkerne er. Derefter er vi klar til at vurdere grundlaget for fremtidens lavpris supermarked,« siger koncerndirektør Jens Visholm.