Erhverv

Dansk flyselskab i grimt regnskab: »Hvis vi ikke havde Eigild, havde vi kæmpet for overlevelse«

Trods en opstart, der har været alt andet end som forventet, er man fortsat optimistisk i det nystartede flyselskab Great Dane Airlines.

Artiklens øverste billede
Tingene er langt fra gået som planlagt for Great Dane Airlines. Foto: Great Dane Airlines

Det nystartede flyselskab Great Dane Airlines er blevet ramt af så voldsom turbulens i sit første regnskabsår - og efterfølgende af coronapandemien - at det havde været tæt på afgrunden, hvis det ikke havde været for de særlige omstændigheder ved det nordjyske selskab.

»Jeg ville nok lyve, hvis jeg siger, at det ikke er en svær tid,« siger Thomas Hugo Møller, adm. direktør i Great Dane Airlines.

Great Dane Airlines kunne for nylig offentliggøre sit første årsregnskab. I 2019 blev det til et underskud på 25 mio. kr., som resulterede i en negativ egenkapital på 12 mio. kr., og samtidig fremgår det af revisorerklæringen i regnskabet, at der er »væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift«.

»Selskabets fortsatte drift er betinget af, at virksomheden i resten af 2020 kan realisere forventningerne til charterflyvninger, belægningsprocenter på ruteflyvninger samt udviklingen i markedsbestemte variable omkostninger,« lyder det bl.a. i revisorerklæringen i regnskabet.

Great Dane Airlines havde budgetteret med et underskud for 2019, men ikke i størrelsesordenen 25 mio. kr. Størrelsen på hullet i kassen var »utilfredsstillende«, og det skyldtes bl.a. problemer med at starte ruter fra Aalborg til Dublin, Edinburgh og Nice.

»Opstartsomkostningerne er ikke små, og det blev forværret af, at salget af vores ruter kom for sent i gang,« forklarer Thomas Hugo Møller.

I efteråret besluttede Great Dane Airlines sig for at nedlægge ruterne og i stedet satse på charterflyvning.

»Vi forventede, at 2020 ville komme positivt igen,« siger Thomas Hugo Møller.

2020 er dog langt fra kommet positivt igen. Coronakrisen har ramt luftfartsbranchen hårdt, og Great Dane Airlines har også mærket konsekvenserne.

Charterflyvningerne blev ramt, og efter genåbningen af samfundene i Europa startede selskabet en rute fra Aalborg til Malaga. Den er dog blevet ramt, efter at smitten på ny er blusset op, og rejsevejledningerne har ændret sig.

Det er ikke kun i Europa, at flyselskabet er stødt på problemer. I juli vandt Great Dane Airlines en kontrakt i Vietnam, men de to fly, som skal til Vietnam, er ikke kommet ind i landet endnu på grund af restriktioner som følge af coronavirussen.

De mange udfordringer har ført til, at Great Dane Airlines i øjeblikket kører på det 13. budget for i år.

»Så længe vi har et lys for enden af tunnelen, kæmper vi ikke for overlevelse, men for positiv drift. Hvis vi ikke havde haft Eigild, havde vi kæmpet for overlevelse,« siger Thomas Hugo Møller.

Og så er vi kommet til det særlige ved Great Dane Airlines.

Eigild er den nordjyske erhvervsmand Eigild Bødker Christensen, der udover at være hovedaktionær i Great Dane Airlines også ejer selskabet SEBC Aviation Leasing. Netop SEBC Aviation Leasing ejer de fly, som Great Dane Airlines har leaset.

»Da jeg ejer flyene, bestemmer jeg også, hvornår betalingerne skal komme. Jeg understøtter selskabet, og det kan vi gøre i et år eller to. Vi kan ikke vide, hvordan tingene udvikler sig, men jeg tænker, at det bliver bedre, og vi tror selv på, at der kommer overskud i 2021,« siger Eigild Bødker Christensen, der ikke har fortrudt, at han er med i Great Dane Airlines.

»Jeg synes, at det er en rigtig god idé med et flyselskab i Aalborg. Det tror jeg også, at byen er rigtig glad for. Det er i hvert fald det, jeg hører,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.