Erhverv

Jysk åbner ny plan: Skifter butiksnavne for millioner

Et led i en sammenlægning af alle aktiviteter i den danske detailkoncern Jysk indgår ét kædenavn i hele verden. Første skridt i et større navneskifte er netop indledt.

Jysk-koncernen har op mod 2.900 butikker i 52 lande. Målet er fortsat at ekspandere med endnu flere. PR-foto.

Den danske detailkæde Jysk vil slå endnu stærkere på, at den sælger skandinavisk udstyr til boligen. Og ikke kun dyner, senge og madrasser som oprindelig. Derfor indledes nu en stor investering, som skal ende med, at navnet Jysk bruges på alle over 2.900 butikker i 51 lande rundt om på kloden.

Aktuelt drives over 1.000 butikker i Østrig og Tyskland nemlig under navnet Dänisches Bettenlager. Den næste måneds tid indledes første skridt i et navneskifte.

Facader på og skilte hos de 87 butikker i Østrig får på kort tid navnet Jysk.

»Det er en stor øvelse. Vi ændrer fra Dänische Bettenlager, som har en kendskabsgrad på 97 pct. i Østrig, til Jysk, som slet ikke er kendt på markedet. Det her er et offensivt træk i en velsmurt forretning. Så målet er klart, at navneskiftet sikrer fortsat vækst og gevinster,« siger marketingdirektør Michael Gade, Jysk-koncernen.

Navneskiftet indgår faktisk i en af de sidste planer, som dynekøbmand Lars Larsen lagde for fremtiden i hans livsværk Jysk.

Koncernen
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver godt 2.900 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil 1. september delt i to selvstændige selskaber som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island, de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

Detailkoncernen var tidligere været opdelt i to ben - det tyske selskab Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt bl.a. Frankrig, Italien, Portugal og Spanien samt det danske selskab Jysk Nordic med de resterende 45 lande rundt om i verden.

Dynekøbmand Lars Larsen, som døde i august 2019, offentliggjorde i foråret det år, at tingene skulle fusioneres. Organisationerne er derfor nu slået sammen til én.

Udadtil er navnet Jysk på knap 2.000 butikker i 49 lande rundt om i verden, mens navnet Dänisches Bettenlager fortsat står på de over 1.000 butikker i Tyskland og Østrig.

Koncernchef Jan Bøgh har tidligere sagt til Finans, at visionen er, at Jysk-navnet skal ind alle steder. Dermed med tiden også i Tyskland, som er detailkoncernens suverænt største marked med de tæt ved 1.000 butikker. Men første runde lægges i Østrig. Den adm. direktør understregede da samtidig:

»Der er klare fordele samt gevinster ved at optræde under ét navn - eksempelvis i onlinehandlen og marketing.«

Detailkoncernen har erfaringer fra år tilbage med navneskift på en række markeder. Da fra Jysk Sengetøjslager til udelukkende Jysk.

»Vores brandprofil er, at vi leverer skandinavisk produkter til at sove og leve i boligen. Derfor er det oplagt, at bettenlager (sengetøjslager, red.) udgår. Et kædenavn behøver jo ikke indeholde, hvad man sælger. Så nu sætter vi fuldt tryk på i Østrig med alle værktøjer inden for markedsføring de næste uger. Planen er, at vi i oktober har gennemført navneskiftet på det marked,« siger marketingdirektør Michael Gade.

Han fastslår, at erfaringerne fra Østrig vil kunne indgå, når Jysk med tiden sætter gang i samme tiltag for de mange butikker i Tyskland.

I planen for Østrig indgår også, at der på det marked åbnes flere nye butikker end de nuværende 87. I det hele taget er strategien for Jysk at fortsætte den internationale ekspansion for fuld fart.

I det netop afsluttede regnskabsår 2019/20 har Jysk åbnet godt 100 nye butikker rundt om i verden. Det på trods af, at coronakrisen har præget udviklingen det seneste halve år med bl.a. mange tvangslukkede butikker i forskellige lande gennem perioder af foråret.

På samme tid er Rusland kommet til som det næste nye og store marked, da de første Jysk-butikker er åbnet der hen over forsommeren.

BRANCHENYT
Læs også