Erhverv

Danmarks største whiskeydestilleri sætter fut under eksportkedlerne med nyt design og større flasker

Det vestjyske whiskeydestilleri vil ramme det amerikanske marked med et helt nyt design.

Tre af Stauning Whiskeys mest kendte whiskeys får nyt flaskedesign. Målet er at ramme en nynordisk stil, som kan øge interessen i USA. Foto: Stauning Whiskey

Efter nogle svage coronamåneder lancerer Stauning Whiskey, der har hjemme nogle kilometer vest for Skjern på den jyske vestkyst, et tryk på eksportknappen. Den danske whiskeyproducent har ambitioner om at udbygge den vestjyske whiskys rolle på det internationale marked for premiumwhiskey.

Målet er USA, for hvis man vil lægges mærke til ude i verden, skal man over Atlanten.

»USA er på mange måder et trendskabende land. Kan man få opmærksomhed og et godt salg derovre, så bliver der lagt mærke til ens produkt. Det vil være et godt afsæt for at blive populære i asien og mange andre steder,« siger medstifter Hans Martin Hansgaard fra Stauning Whiskey.

Som en del af markedsføringsstrategien, der bl.a. skal være med til at øge interessen for produktet i USA, har whiskeydistilleriet fra Vestjylland valgt at give emballagen, der har været den samme siden 2010, en ordentlig overhaling.

Flaskerne går fra at være på 50 cl til 70 cl, der er den normale størrelse på det internationale whiskey-marked.

»Når vi begynder af eksportere, skal vi have et design og en flaskestørrelse, som henvender sig til det internationale publikum,« siger Hans Martin Hansgaard, der desuden afslører, at prisen forbliver den samme, selvom flaskerne bliver større.

Det visuelle udtryk har også gennemgået en større forvandling, som er skabt i fællesskab med designere fra Everland og den danske kunstner Asbjørn Staunstrup Lund. Stauning Whiskey har valgt at ændre det visuelle udtryk, fordi de ønsker at brande deres whiskey mere på det nynordiske.

»Det er specielt vores gode historie, vi gerne vil ud med visuelt på flasken, så derfor har vi lavet stregtegning, som viser noget om bl.a. lokalområdet, stifterne og produktionsmetoderne. Vi er en del af den nynordiske bevægelse, der startede for 10-15 år siden, og vi vil gerne ramme en stil, der signalerer dette,« siger Hans Martin Hansgaard.

Ifølge medstifteren var der stor interesse for produktet, da holdet bag Stauning Whiskey tidligere var på visit hos mulige amerikanske distributører.

»Der har været rigtig god interesse fra de amerikanske distributører. Der er godt med fokus på det nynordiske. Det er dog et stort og konkurrencepræget marked, så der er hård konkurrence,« siger Hans Martin Hansgaard.

Stauning Whiskeys største marked er Danmark, mens Tyskland kommer ind på en klar andenplads. Der er årligt 15.000 til 20.000 besøgende på destilleriet i det vestjyske, og mange af dem er tyske turister.

»De tager flasker og gode historier med hjem, og det spreder de gode oplevelser i tyskland. Jeg tror, det er derfor, vi har fået et rigtigt godt aftryk på tyske marked,« siger Hans Martin Hansgaard.

Stauning Whiskey blev grundlagt af ni venner i 2005 og er i dag Danmarks største whiskeydestilleri.

BRANCHENYT
Læs også