Erhverv

Jysk trodser coronakrisen - salget går frem

Den danske detailkoncern melder om rekordomsætning i det nu lukkede regnskabsår, selvom covid 19 dog bl.a. bremsede tempoet i åbning af nye butikker.

Jysk har 2.900 butikker i 51 lande. Foto: Jesper Olesen.

Uagtet at coronakrisen i foråret lukkede en stor del af koncernens butikker gennem en periode, opnår Jysk rekordsalg. Omsætningen er steget mere de seneste 12 måneder end året før.

Familieejede Jysk med 2.900 butikker i 51 lande offentliggør først sidst på året regnskab for 2019/20, som netop er afsluttet. Koncernchef Jan Bøgh fastslår dog, at omsætningen er steget med 7,6 pct. og når dermed 30,5 mia. kr. – det højeste niveau i koncernen. I fjor var den samlede vækst i omsætningen på 6 pct.

Jan Bøgh lægger ikke skjul på, at det afsluttede regnskabsår har været et af de mest udfordrende. Især da coronakrisen i marts og april udløste tvangslukning af over 2.000 Jysk-butikker i en række lande.

Detailkæden
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver godt 2.900 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island, de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

»Årets udvikling ligner en rutschebanetur med op- og nedture. Første halvår gik rigtig godt. Så kom krisen i foråret, og tingene dykkede. Til gengæld har vi hen over sommeren haft en ny, markant fremgang i salget. Forbrugerne i stort set alle vores lande har virkelig investeret til hjemmet efter genåbningen,« siger Jan Bøgh.

Ambitionen for Jysk, der er den suverænt største aktivitet i Lars Larsen Group, er en årlig vækst på 10 pct. Jan Bøgh er dog alligevel meget tilfreds med resultatet for det nu lukkede regnskabsår - med en fremgang på de 7,6 pct. fordelt over alle lande og salgskanaler.

Koncernchefen vil endnu ikke præcisere hvor stor del af væksten, der er hentet gennem nyåbninger. Jan Bøgh understreger dog, at der er reel, pæn fremgang fra de eksisterende – nøgletallet like-for-like.

Som andre selskaber har Jysk under coronaperioden haft fuld fart i onlinesalget – især i de lande, hvor dele af detailhandlen var lukket i en længere periode. Jan Bøgh fastslår, at onlinesalget udgør omkring 8 pct. af den samlede omsætning.

Trods væksten i onlinesalget, hvor Jysk i høj grad arbejder med at kombinere nethandel og fysiske butikker, kører den danske detailkoncern på med ekspansion af fysiske butikker. Det forløbne år er der kommet 106 nye til, og for 2020/21 er målet 150.

»Krisen har bl.a. betydet, at vi har måttet bremse og udsætte åbninger. Så vi ikke har nået alle de planlagte nyåbninger og moderniseringer af eksisterende. Midt under coronakrisen har vi dog åbnet de første tre butikker i Rusland, som er vores nyeste marked. Men tingene ruller igen - også der,« siger Jan Bøgh.

Jysk vil først senere præsentere regnskabet for det forløbne år og dermed tal for indtjeningen. Jan Bøgh understreger dog, at den nok lander på et »fornuftigt niveau«. I 2019/20 kom Jysk-koncernen ud med et overskud før skat på 3,3 mia. kr.

Jan Bøgh fremhæver på samme tid, at covid 19 og pandemien skaber usikkerhed om, hvad det igangværende regnskabsår bringer. Lige fra at opblussen af smitte atter kan påvirke butikkernes drift til en økonomisk nedtur eller ligefrem recession.

»En nedgang i forbruget som konsekvens af øget arbejdsløshed i vores lande vil også kunne mærkes i Jysk. Vi har dog under andre kriser vist, at vi er robuste,« siger Jan Bøgh.

Læs også
Top job