Erhverv

Novo Nordisk presser 60.000 leverandører: Brug grøn strøm i 2030 eller smut

Novo Nordisk vil senest i 2030 sikre, at alle koncernens 60.000 direkte leverandører kun bidrager med leverancer til virksomheden, der er baseret på 100 pct. grøn strøm.

Topchef i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen vil sammen med resten af selskabet nå et mål om, at alle leverancer fra selskabets både nuværende og fremtidige leverandører er baseret på 100 pct. grøn strøm i 2030. Foto: PWC

Landets med afstand mest værdifulde selskab stiller nu sine 60.000 leverandører et ultimatum.

Senest i 2030 skal alle leverancer til Novo Nordisk være baseret på 100 pct. grøn strøm, ellers vil det danske medicinalselskab kigge sig om efter nogle andre leverandører.

»Vi har ikke løsningerne, og de teknologier, der skal kunne realisere det, er ikke nødvendigvis på markedet endnu. Det er ret ambitiøst at sætte sig en målsætning, man i dag ikke ved, hvordan man skal indfri,« siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk.

I dag stammer størstedelen af Novo Nordisks samlede CO2-udledning netop fra leverandørkæden, og ved at stille krav til leverandørerne vil Novo Nordisk ifølge selskabet selv kunne eliminere mindst 300.000 tons drivhusgasser fra leverandørkæden.

Videnskab.dk har tidligere, på baggrund af data fra Energistyrelsen, estimeret, at man f.eks. kan spare et ton CO2 om året ved at udskifte 32 glødepærer på 60 watt, som man har tændt fire timer om dagen, ud med elsparepærer på 15 watt.

En af vores største italienske leverandører, Ompi, er allerede blevet CO2-neutrale, fordi vi har arbejdet med dem i noget tid.

Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør, Novo Nordisk

Novo Nordisk selv er i dag det eneste globale medicinalselskab, som har formået at gøre hele sin egenproduktion CO2-neutral ved at benytte sig af grøn energi. Men der skal mere til.

»Hvis man er seriøs omkring at ville være CO2-neutral og ikke have noget negativt miljøaftryk, så bliver vi nødt til at kigge på CO2-profilen på alt det, vi bringer på markedet,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

»Man kunne jo flytte produktionen til et eller andet land, der ikke går særlig meget op i miljø og sige, at alt var fint. Det er det bare ikke. Det er at vende det blinde øje til.«

Hvad gør I, hvis I har en leverandør, der egentlig gerne vil gøre det, men synes det er for dyrt?

»Da vi arbejdede sammen med Ørsted, dengang Dong, om at implementere grøn vindmølleenergi, var vi villige til at betale lidt mere for det for at få Horns Rev i gang, og så hjalp de os med at reducere vores energiforbrug. Omkostningsmæssigt påvirkede det os ikke særlig meget, og så fik vi gang i det marked,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Det har ifølge topchefen gjort, at andre er kommet til.

Resultatet er, at de seneste aftaler om grøn energi ikke er gået til Ørsted. Senest er det f.eks. gået til Vattenfall, fordi markedet nu er etableret.

»Vi er indstillet på at betale lidt mere for det i begyndelsen, men så forventer vi, fordi vi er med til at skabe et marked for en mere miljørigtig vare, at vi tiltrækker andre aktører, hvilket får prisen til at komme ned over tid,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Det er ret ambitiøst at sætte sig en målsætning, man i dag ikke ved, hvordan man skal indfri.

Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør, Novo Nordisk

Udfordringen er så stor, at Novo Nordisk allerede nu er nødt til sammen med sine største leverandører at have en plan klar for, hvordan ambitionen skal blive til virkelighed, selvom den ligger 10 år ude i fremtiden.

»Hvis vi laver en plan med dem allerede nu, og det så glipper med et år eller to i sidste ende, så lever vi med det, hvis man har været dedikeret og har skabt fremdrift,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Særligt transportsektoren er vigtig, da det er en af de største CO2-belastninger, Novo Nordisk som koncern har.

»Det er i dag ikke nemt at løse den CO2-udfordring, så der skal udvikles nye teknologier. Ved at vi melder klart ud, er vi med til at sætte skub i den udvikling og skabe de investeringer i den sektor, der gør, at man bruger biobrændstof, Power2X (at lave elektricitet om til noget andet, red.), eller hvad der nu bliver løsningen,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Vi er blevet CO2-neutrale i hele vores produktion, så vi har en masse erfaring, vi meget gerne vil dele med dem.

Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør, Novo Nordisk

I dag er det altså kun få selskaber, der leverer op til Novo Nordisks kommende krav, men det skal der meget gerne ændres på. Det kunne, udover transportindustrien, f.eks. være inden for produktion af hætteglas til f.eks. insulin.

Det er noget af det mest energikrævende at producere af de produkter, der ligger i Novo Nordisks produktion.

Novo Nordisk-direktøren gør det også klart, at det vil få konsekvenser, hvis leverandørerne ikke vil være med. Uanset hvad årsagen så måtte være.

»Så vil vi kigge på, om andre, der enten allerede er CO2-neutrale eller har forpligtet sig til at arbejde hen imod det, kan levere det,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

»Vi er blevet CO2-neutrale i hele vores produktion, så vi har en masse erfaring, vi meget gerne vil dele med dem.«

BRANCHENYT
Læs også