Erhverv

Kendt varemærke skifter navn efter racisme-kritik

Ris fra Uncle Ben's får nyt navn. Det sker efter kritik for at opretholde racemæssige stereotyper.

Uncle Benøs skifter navn til Ben's Original. (Photo by Eva HAMBACH / AFP)

Ris fra Uncle Ben’s har i årtier været et af de bedst sælgende produkter i sin kategori.

Nu skifter det kendte brand navn og markedsføring efter kritik af at opretholde racemæssige stereotyper. Det skriver BBC.

Emballagen har ud over navnet Uncle Ben’s været prydet af en smilende, gråhåret sort mand. Sådan vil det ikke være i fremtiden.

I stedet vil risen blive markedsført under navnet Ben’s original. De nye pakninger vil være i butikkerne fra begyndelsen af 2021.

Ændringen kommer, efter at fødevaregiganten Mars i juni lovede at gennemgå sine varemærker på et tidspunkt, da der var fokus på politivold og racisme.

Titler som onkel og tante blev ofte brugt i de sydlige amerikanske stater med referencer til afroamerikanere. Det var et alternativ til de mere formelle titler herre og frue.

Mars er en af mange fødevarekoncerner, som har lovet at gennemgå varemærkerne efter protesterne i USA. Tidligere i år meddelte Pepsi, at man ville ændre markedsføringen for Aunt Jemima, som er navnet på pandekagemix, sirup og morgenmadsprodukter.

BRANCHENYT
Læs også