Erhverv

Sociale medieplatforme skaber over 50 mio. selvstændige

TikTok, Instagram og YouTube er stadig blandt de mest populære platforme for personer, der lever af at skabe indhold på nettet.

Felix Kjellberg, der bedre kendt som PewDiePie, er en af de youtubere, der har tjent en god sjat på at lave indhold på videoplatformen. Arkivfoto: Ben Stansall/Ritzau Scanpix

Mere end 50 mio. personer rundt omkring i verden betegner sig selv som skabere. De laver indhold som billeder og videoer på diverse sociale medier i det, der er blevet den hurtigst voksende form for små virksomheder.

Det skriver Forbes.

Der kan også være klækkelige summer at hente, hvis man opnår en hvis popularitet på nogle af de mest populære platforme. Alt fra skønhed og mode til gaming kan få en enorm følgerskare.

En af de, der har gjort sig særligt populær indenfor gaming er svenske Felix Kjellberg, der går under navnet PewDiePie. Han er tidligere blev kaldt den største individuelle YouTuber i verden med intet mindre end 4,5 mia. visninger i 2019 og en estimeret årsløn på 100 mio. kr.

Forbes skriver, at omtrent 2 mio. ”skabere” på verdensplan allerede tjener sekscifrede beløb i det de kalder skaberøkonomi.

Og titler som ”content creator” og ”influencer” er blevet langt mere eftertragtede de seneste år. Ifølge en undersøgelse foretaget af The Harris Poll på vegne af Lego i 2019, så vil flere børn nu hellere være Youtube-stjerner end astronauter med 29 pct. af de adspurgte børn, der svarede, at de ville være kendte på nettet og blot 11 pct., der ville udforske rummet.

Der er efterhånden også et stort udvalg af platforme, man kan starte sin karriere på. Youtube, Instagram, TikTok og Twitch er blandt de mest populære. Samtidigt er det et område, der har været ramt af en del kontroverser, hvor nogle kendte profiler til tider har brudt markedsføringsloven med skjult reklame eller valgt at reklamere for ting, der ikke altid er blevet vurderet som passende til deres målgruppe.

BRANCHENYT
Læs også