Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Corona-regler kan trække black friday og udsalg ud

Flere ministerier appellerer til detailhandlen om at undgå kø- og slagtilbud i efterårets coronakrise. Det sker netop som butikker er ved at planlægge årets store handelsdage.

Corona rammer verden
Myndighederne anbefaler, at dansk detailhandel undgår kø- og slagtilbud, som vil samle for mange kunder på samme sted i coronakrisen. Arkivfoto: Christian Klindt Sølbeck

Coronakrisen kan ramme de kommende store salgsdage i detailhandlen. I hvert fald forbereder butikker, stormagasiner og indkøbscentre sig på, at i hvert fald udsalgsfænomenet black friday nok bliver anderledes i år.

Siden maj har regeringen haft en anbefaling til detailhandlen om at undgå kø- og slagtilbud i kampen mod covid-19. Den anbefaling blev for et par dage siden gentaget i et nyt sæt retningslinjer fra tre ministerier til detailhandlen som konsekvens af en ny omgang genopblussen af coronasmitten i det danske samfund.

Kontinuerlige udsalg og tilbud var også før pandemien udbredt i store dele af detailhandlen, der har været under pres i en årrække. Det med ændrede forbrugsvaner, øget nethandel og butiksdød. Opfordringen til nu at undgå kø- og slagtilbud kommer, mens store del detailhandlen planlægger de kommende måneder. De byder traditionelt på en stor julehandel og i november bl.a. den oprindeligt amerikanske, men en verdensomspændende udsalgsdag, black Friday.

»Vi er i en tid med stor usikkerhed. Mange især individuelle butikker og mindre kæder skal disponere til de kommende måneder, hvor de ikke ved, om kundetrafikken dykker yderligere i kraft af smitteudbrud,« siger adm. direktør Jens Birkeholm, Dansk Detail.

Anbefalingen

”Butikker anbefales at undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikker.”

Kilde: Retningslinjer om ansvarlig indretning i detailhandlen mv. i lyset af udbruddet af COVID-19 fra Erhvervsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet samt Beskæftigelsesministeriet 24. september 2020.

Under coronakrisen er nethandlen vokset hastigt. Gennem foråret og første fase i krisen var en lang række danske butikker lukkede i en periode. Siden genåbningen er der dog hen over sommeren meldt om pænt salg i dele af detailhandlen, som omvendt netop nu følger den aktuelle smitteudbrud nøje – også i relation til et nyt dyk i kundestrømmen.

»Vi kan se ind i en periode med black friday og julehandel forude, som bliver meget anderledes end tidligere. Der er grund til forsigtighed. Derfor vil det få stor betydning med en anbefaling om at undgå udsalg. Der bliver sikkert solgt mere online i lyset af corona. Det vil være naturligt i lyset af udviklingen de seneste måneder,« vurderer Jens Birkeholm.

Black friday
  • Fænomenet i detailhandlen kommer fra USA, hvor det er årets største shoppingdag.
  • Black friday ligger altid dagen efter thanksgiving - er en højtid i USA med fa,miliesmiddag og kalkunspisning.

  • De senere år er handelsweekeden omkring black friday udvidet med cyber monday for især onlinehandlen.

I landets stor- og indkøbscentre følges den aktuelle udvikling også nøje. Adm. direktør Jesper Faurholdt i Danske Shoppingcentre fastslår:

»Vi har længe arbejdet med corona-restriktioner og har eksempelvis i vores centre indført online kundetællere, så vi har styr på antallet af kunder i forhold til, hvad vi må. Et bud er, at black friday i år bliver trukket ud over flere handelsdage frem for enkelte.«

Hos Skoringen er forudsigelsen også, at udsalgsperioder som konsekvens af corona-anbefalingerne bliver spredt.

»Vi følger udviklingen i smittespredningen, og vil absolut ikke tage chancer i forhold til kunder og medarbejderes sikkerhed. Jeg forventer tilbud over en længere periode, så der ikke dannes flaskehalse i butikkerne med rolig og kontrolleret afvikling,« siger Frank Siim Sørensen, Shoe-d-Vision med Skoringen.

Hos Elgiganten fastslår adm. direktør Peder Stedal, at kædens varehuse allerede de seneste år har spredt black friday-tilbud ud over flere dage for bl.a. at reducere køer af kunder.

»Dette vil vi naturligvis også gøre i år, hvor sikkerhedstiltag og det at skabe en tryg handel er ekstra vigtig,« siger Peder Stedal.

Storkoncern
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.

  • Har ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen.

  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.

Storkoncernen Salling Group med dagligvarekæderne Føtex, Bilka og Netto samt bl.a. Salling-stormagasiner og BR-legetøjsbutikker arbejder med, hvordan salgskampagner skal gennemføres i år.

»Vi følger alle retningslinjer fra myndighederne, og ud fra det tilrettelægger vi salgsaktiviteter i de enkelte kæder. Også hvordan vi i år vil gennemføre black friday, julehandel, efterårstilbud og andet - både i fysiske butikker og online,« siger pressechef Kasper Reggelsen, Salling Group.

I Magasin du Nord med stormagasiner i flere byer understreger økonomidirektør Peter Fabricius, at kravet til antallet af kunder følges nøje med bl.a. afstandsvagter og digitale tællere. Det er endnu ikke fastlagt, hvordan Magasin vil agere med black friday og julehandlen. Peter Fabricius understreger, at Magasin ser på situationen med alvor.

BRANCHENYT
Læs også