Erhverv

Corona-regler kan trække black friday og udsalg ud

Flere ministerier appellerer til detailhandlen om at undgå kø- og slagtilbud i efterårets coronakrise. Det sker netop som butikker er ved at planlægge årets store handelsdage.

Artiklens øverste billede
Myndighederne anbefaler, at dansk detailhandel undgår kø- og slagtilbud, som vil samle for mange kunder på samme sted i coronakrisen. Arkivfoto: Christian Klindt Sølbeck

Coronakrisen kan ramme de kommende store salgsdage i detailhandlen. I hvert fald forbereder butikker, stormagasiner og indkøbscentre sig på, at i hvert fald udsalgsfænomenet black friday nok bliver anderledes i år.

Siden maj har regeringen haft en anbefaling til detailhandlen om at undgå kø- og slagtilbud i kampen mod covid-19. Den anbefaling blev for et par dage siden gentaget i et nyt sæt retningslinjer fra tre ministerier til detailhandlen som konsekvens af en ny omgang genopblussen af coronasmitten i det danske samfund.

Kontinuerlige udsalg og tilbud var også før pandemien udbredt i store dele af detailhandlen, der har været under pres i en årrække. Det med ændrede forbrugsvaner, øget nethandel og butiksdød. Opfordringen til nu at undgå kø- og slagtilbud kommer, mens store del detailhandlen planlægger de kommende måneder. De byder traditionelt på en stor julehandel og i november bl.a. den oprindeligt amerikanske, men en verdensomspændende udsalgsdag, black Friday.

»Vi er i en tid med stor usikkerhed. Mange især individuelle butikker og mindre kæder skal disponere til de kommende måneder, hvor de ikke ved, om kundetrafikken dykker yderligere i kraft af smitteudbrud,« siger adm. direktør Jens Birkeholm, Dansk Detail.

Under coronakrisen er nethandlen vokset hastigt. Gennem foråret og første fase i krisen var en lang række danske butikker lukkede i en periode. Siden genåbningen er der dog hen over sommeren meldt om pænt salg i dele af detailhandlen, som omvendt netop nu følger den aktuelle smitteudbrud nøje – også i relation til et nyt dyk i kundestrømmen.

»Vi kan se ind i en periode med black friday og julehandel forude, som bliver meget anderledes end tidligere. Der er grund til forsigtighed. Derfor vil det få stor betydning med en anbefaling om at undgå udsalg. Der bliver sikkert solgt mere online i lyset af corona. Det vil være naturligt i lyset af udviklingen de seneste måneder,« vurderer Jens Birkeholm.

I landets stor- og indkøbscentre følges den aktuelle udvikling også nøje. Adm. direktør Jesper Faurholdt i Danske Shoppingcentre fastslår:

»Vi har længe arbejdet med corona-restriktioner og har eksempelvis i vores centre indført online kundetællere, så vi har styr på antallet af kunder i forhold til, hvad vi må. Et bud er, at black friday i år bliver trukket ud over flere handelsdage frem for enkelte.«

Hos Skoringen er forudsigelsen også, at udsalgsperioder som konsekvens af corona-anbefalingerne bliver spredt.

»Vi følger udviklingen i smittespredningen, og vil absolut ikke tage chancer i forhold til kunder og medarbejderes sikkerhed. Jeg forventer tilbud over en længere periode, så der ikke dannes flaskehalse i butikkerne med rolig og kontrolleret afvikling,« siger Frank Siim Sørensen, Shoe-d-Vision med Skoringen.

Hos Elgiganten fastslår adm. direktør Peder Stedal, at kædens varehuse allerede de seneste år har spredt black friday-tilbud ud over flere dage for bl.a. at reducere køer af kunder.

»Dette vil vi naturligvis også gøre i år, hvor sikkerhedstiltag og det at skabe en tryg handel er ekstra vigtig,« siger Peder Stedal.

Storkoncernen Salling Group med dagligvarekæderne Føtex, Bilka og Netto samt bl.a. Salling-stormagasiner og BR-legetøjsbutikker arbejder med, hvordan salgskampagner skal gennemføres i år.

»Vi følger alle retningslinjer fra myndighederne, og ud fra det tilrettelægger vi salgsaktiviteter i de enkelte kæder. Også hvordan vi i år vil gennemføre black friday, julehandel, efterårstilbud og andet - både i fysiske butikker og online,« siger pressechef Kasper Reggelsen, Salling Group.

I Magasin du Nord med stormagasiner i flere byer understreger økonomidirektør Peter Fabricius, at kravet til antallet af kunder følges nøje med bl.a. afstandsvagter og digitale tællere. Det er endnu ikke fastlagt, hvordan Magasin vil agere med black friday og julehandlen. Peter Fabricius understreger, at Magasin ser på situationen med alvor.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.