Erhverv

Novo hælder milliarder i amerikanske tv-reklamer

Ifølge tal har Novo haft reklameudgifter på 50 mio. kr. for den første uges tv-spots for diabetespillen Rybelsus. Foto: Stine Bidstrup

Novo Nordisk er særdeles flittig til at reklamere for sine lægemidler på amerikanske tv. I løbet af de seneste fem år har selskabet smidt næsten 4,5 mia. kr. efter amerikanske reklamer for sine diabetesmidler.

Det skriver Børsen med henvisning til estimater fra reklameanalysebureauet ispot.tv.

Ifølge tallene har Novo haft reklameudgifter på 50 mio. kr. for den første uges tv-spots for diabetespillen Rybelsus.

Novo vil ifølge Børsen ikke bekræfte tallene, men understreger, at "direkte kommunikation med patienterne er kritisk" - en vurdering, som medicinalanalytiker i ABG Sundal Collier, Jannick Denholt, deler.

- Jeg tror, at tv-reklamer betyder ret meget i USA, specielt med det fokus, diabetes har i USA. Amerikanere er generelt meget modtagelige for tv-reklamer, og der kører rigtigt mange reklamer for lægemidler på tv. Det er en simpel måde at blive oplyst på, så jeg tror, at det har en effekt, vurderer Jannick Denholt over for Børsen.

Novo er da heller ikke alene i medicinalbranchen om at smide store beløb efter reklamespots på det oversøiske marked, der sammen med New Zealand er de eneste lande i verden, hvor lægemiddelreklamer er tilladt.

Rivalen Eli Lilly har ligeledes stor tiltro til reklamemediet og har endnu større reklameudgifter i USA end Novo.

Analytikere venter i gennemsnit, at salget af Rybelsus vil stige hastigt til næsten 40 mia. kr. årligt i 2027 og sandsynligvis endnu højere, da patentet løber til begyndelsen af 2030’erne, skriver avisen.

BRANCHENYT
Læs også