Erhverv

Kriseramt dansk modevirksomhed bløder på både top- og bundlinje

Noa Noa slås med både faldende omsætning og underskud, viser nyt regnskab. Tabene er dog en del af en større turn around-plan, der skal få modevirksomheden tilbage på ret kurs, forsikrer virksomheden.

Arkivfoto: Google Streetview.

Det er dyrt at vende skuden.

Det må den kriseramte danske modevirksomhed Noa Noa sande, efter at virksomheden kan præsentere et årsregnskab for 2019, der afslører store tab på både top- og bundlinje.

Noa Noa har gennem flere år kæmpet med faldende omsætning og massive underskud, men søsatte for få år siden en redningsplan, der skulle styre Noa Noa tilbage på ret kurs.

Men Noa Noa er stadig et godt stykke fra målet, viser regnskabet.

Modevirksomhedens omsætning dykkede sidste år fra 176 mio. kr. til 124 mio., mens bundlinjen gik fra et plus på 63 mio. kr. i 2018 til et minus på 37 mio. kr. Overskuddet i 2018 var dog en enlig svale efter flere år med underskud.

Ifølge Jørgen Nielsen, bestyrelsesformand i Noa Noa, skyldes de store tab, at man gennem det seneste år har haft travlt med at skære forretningen til.

Han hæfter sig samtidig ved, at selskabet stadig lander et plus på driften på 5 mio. kr.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at vi befinder os i andet år af vores turn around-fase. Vi siger farvel til omsætning for omkring 52 mio. kr., fordi vi har lukket flere tabsgivende butikker. Vi har været igennem en styret proces, der handler om at komme af med de elementer i vores forretningsmodel, vi taber penge på,« siger han.

Noa Noa, der sælger tøj til kvinder og børn, var op gennem 00’erne en solid overskudsforretning, men blev hårdt ramt, da krisen ramte i 2008.

Samtidig med de svigtende økonomiske resultater har modevirksomheden skiftet hænder flere gange gennem de seneste 13 år.

I 2007 solgte stifterne, de to brødre Lars og Harald Holstein-Holsteinborg, Noa Noa til kapitalfonden Axcel, der i 2014 solgte virksomheden igen med et stort tab til følge.

De nye ejere, Christian Riisberg og Gustaf Öhrn, der er tidligere adm. direktør i sportskæden Stadium, måtte opgive at få Noa Noa tilbage på ret kurs, og i 2018 solgte de modevirksomheden til den nuværende ejer, den danske kapitalfond Greystone Special Situations Fund.

Siden har kapitalfonden gennemført kapitalforhøjelser og konverteret gæld til kapital for at pumpe millioner ind i egenkapitalen.

Ifølge Jørgen Nielsen skal resultaterne af turn around-planen allerede begynde at vise sig næste år.

»Den omsætning, vi har nu, skal ikke være lavere. Og allerede næste år skal vi se en markant vækst i omsætningen,« siger han.

Noa Noa har i dag 36 butikker og 116 medarbejdere i Skandinavien.

Læs også