Erhverv

Analytiker: Norsk offensiv rammer SAS på "skrækkeligt tidspunkt"

To norske flyselskaber har bebudet aggressive fremstød på det norske marked. Det kan koste SAS dyrt, spår Sydbank, fordi det rammer midt i den mavepumper, corona har givet branchen.

Wizz Airs adm. direktør og stifter, Jozsef Varadi, kan komme til at påføre SAS dybe sår. Han vil med vilje udbytte de finansielt svage flyselskabers problemer. Foto: Wizz Air

Det er for voldsomt at sige, at to norske rivalers bebudede fremstød i Norge varsler SAS’ endeligt.

Men det er tæt på. Det vurderer Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen i sin analyse af de nye meldinger fra lavprisselskabet Wizz Air, som vil ekspandere på det norske marked.

»Wizz Airs ekspansion er ikke et decideret nådestød for SAS, men den kommer på et skrækkeligt tidspunkt. Trafikken på SAS selskabets markeder er imploderet, og genrejsningen af rejselysten ser ud til at blive en langtrukken affære,« skriver Jacob Pedersen i sin analyse.

Det norske marked er vigtigt, fordi SAS i dag er markedsleder med en andel på 38 pct. Den næststørste er Norwegian med en andel på 34 pct.

Wizz Air har kun 3 pct., men åbenbart store ambitioner. Selskabet vil etablere sig med en base i Gardemoen ved Oslo og ekspandere på tre indenrigsruter.

»Wizz Air har præcis det, som hverken Norwegian eller SAS reelt har. Vækst og penge i kassen,« konstaterer Sydbank-analytikeren.

Og så har det ungarske lavprisselskab Wizz Airs personale ikke overenskomster, og det vil derfor formentlig kunne slippe med lavere lønninger.

Jacob Pedersen beskriver konkurrencesituationen som et skånselsløst opgør.

»Ekspansionen understreger, at de stærke flyselskaber forsøger at udnytte de svage selskabers finansielle problemer til at vinde markedsandele – og om muligt drive dem ud i konkurs. Wizz Airs ekspansion er på den måde et skoleeksempel på, hvad der venter i fremtiden,« lyder det fra analytikeren.

Udover Wizz Airs aggressive melding er et helt nyt flyselskab måske på vej ind på det norske marked.

Erik G. Braathen, arving til det selskab, der faktisk solgte Braathen-flyselskabet til SAS i 2002, er ved at samle en flok tidligere Norwegian-chefer om et nyt flyselskab, som efter planen bogstaveligt talt skal gå i luften i 2021. De vil begynde med fem fly og ønsker at vokse til 400 ansatte inden 2022, skriver den norske finansnetavis e24.no.

SAS er i øjeblikket ved at få tilført små 10 mia. kr., som skal sikre dets overlevelse i 18-24 måneder.

Norwegian er i endnu større finansielle vanskeligheder og har brug for ny kapital allerede i første kvartal af 2021, skriver Jacob Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også