Erhverv

Carlsberg-chef råber erhvervslivet op: Få nu styr på omkostningerne

Coronakrisen har vist, at erhvervslivet bliver nødt til at omfavne et stramt omkostningsfokus. »Ellers går det galt,« mener Carlsbergs finansdirektør, der har skåret fedt af for milliarder ved at udkrystallisere koncernens omkostninger og tracke dem ned til mindste detalje.

Heine Dalsgaard, CFO i Carlsberg - opfordrer virksomheder til at have mere styr på omkostningerne. Foto: Nicolai Lorenzen

Mange større virksomheder skal være langt bedre til at holde styr på deres omkostninger.

Sådan lyder den skarpe opfordring fra Heine Dalsgaard, som gennem de seneste fire år med hård hånd har skåret overflødige omkostninger væk, blandt andet ved at kategorisere alle udgifter i alle datterselskaber og tracke udviklingen.

»Vi tror virkelig fundamentalt set på, at alle selskaber bliver nødt til at omfavne omkostningsfokusset, ellers går det galt på et eller andet tidspunkt,« siger han.

Mens Carlsberg får ros fra analytikere og investorer for lynhurtigt at tilpasse omkostningerne under coronakrisen, har langt fra alle i erhvervslivet for alvor haft overblik over deres omkostninger, mener Heine Dalsgaard.

Blå bog: Heine Dalsgaard
  • 2016-nu: Finansdirektør i Carlsberg
  • 2013-2016: Finansdirektør i ISS
  • 2007-2013: Finansdirektør i Grundfos
  • 2003-2007: Adm. direktør i Carpetland Group
  • 2000-2003: Finansdirektør i Hewlett-Packard / Compaq Computer
  • 1999-2000: Økonomimedarbejder i Ikano Group
  • 1993-1999: Revisor hos Arthur Andersen & Co
  • 1990-1993: Bankassistent hos Privatbanken / Unibank ( nu en del af Nordea)

»Det er der rigtig mange store koncerner, der ikke har,« siger han og påpeger, at »store koncerner glemmer det«, når de vokser sig til store komplekse netværk af kontorer og datterselskaber.

Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, er enig. Coronakrisens har været med til at blotlægge en række koncerners overblik over og evne til at hurtigt at skære i omkostningerne.

»Der er virksomheder, der er mindre gode til det. Det er sommetider fordi, man ikke har haft så stort behov for det, og derfor ikke har fået gjort noget ved det. Så kan man godt blive taget på sengen, når der lige pludselig sker nogle meget markante skift,« siger han.

Da Heine Dalsgaard i begyndelsen af 2016 kom til Carlsberg, satte han sig for at plotte alle omkostninger i alle datterselskaber ind i kategorier i et program for nemt at overskue og slå ned på unødvendige udgifter.

»Den bedste test for omkostningsstyring er, når man gennemgår en krise som den nuværende. Her tester vi i virkeligheden, hvor godt værktøjet er,« siger Heine Dalsgaard.

Udgifter til alt fra firmabiler, flybilletter og farveprint styres med hård hånd, og gennemsigtigheden i omkostningerne og fælles mål har ifølge finansdirektøren været med til at gøre medarbejderstaben langt mere omkostningsbevidst.

»Der er ingen tvivl om, at Carlsberg har styr på omkostningerne, og at de har eksekveret enormt hurtigt og enormt effektivt igennem hele coronaperioden,« siger Jonas Guldborg Hansen, analytiker i Danske Bank.

BRANCHENYT
Læs også