Erhverv

Headhuntere: Moral fylder mere end tidligere ved ansættelser

Adfærd og efterlevelse af ledelsesværdier fylder mere og mere, når danske virksomheder rekrutterer til nøglestillinger, lyder det fra flere headhuntere.

Hanne Pihl er executive vice president i Mercuri Urval. Hun fortæller, at rekrutteringsfirmaet i stigende grad undersøger kandidaters efterlevelse af kulturelle værdier. Foto: Bo Svane Foto: Bo Svane

Headhunterfirmaer oplever et stigende fokus fra kunderne på at få undersøgt og bekræftet kandidaters adfærd. Flere af de største firmaer i branchen bekræfter således over for Finans, at etik og moral spiller en stadig større rolle, når nøglestillinger i dansk erhvervsliv skal besættes.

Kunderne beder ikke direkte headhunterne om for eksempel at se på mulige, verserende MeToo-sager. Men kandidaternes efterlevelse af kulturelle værdier er i stigende grad noget af det, som man undersøger, når man kontakter referencer, ser på adfærden på sociale medier og gennemfører personlighedstests...

BRANCHENYT
Læs også